7
Hessel Hoekstra geeft "The Capture - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 7 september 2019.
0
0

The Capture - Eerste aflevering

Op het moment dat ik de aankondigingsposter zag was ik verkocht. Het straalde precies uit hoe ik mijn BBC-thrillers graag zag: spannend, rauw en actueel. In The Capture wordt een van moord beschuldigde veteraan Shaun Emery (Callum Turner, War & Peace) vrijgesproken wegens onvoldoende bewijs. Nog geen dag later wordt hij opnieuw opgepakt wanneer hij verdacht wordt van ontvoering. Zelf beweert hij onschuldig te zijn, maar de beveiligingscamera laat iets heel anders zien. Is hij echt schuldig? Waarom weet hij dan niets meer van zijn daden? En waar is zijn vermeende slachtoffer?

The Capture probeert duidelijk een opvolger van Bodyguard te zijn

Vorig najaar was Bodyguard een enorm succes op de BBC en het is duidelijk dat The Capture hier een opvolger van probeert te zijn. Bekende elementen uit Bodyguard en soortgelijke series passeren de revue. Denk aan getraumatiseerde veteranen, radicalisering, nepnieuws en de vraag of men privacy in wil leveren voor veiligheid. Het zijn de bekende thema’s, maar The Capture bewijst dat er nog genoeg over te vertellen is.

Wel is de eerste aflevering van The Capture een stuk rustiger en minder spannend dan bijvoorbeeld Bodyguard of Informer. Geen schietpartijen of verijdelde aanslagen, maar een rustige opbouw waarin alle personages en gebeurtenissen een degelijke introductie krijgen. Hoewel het nergens echt spannend werd, kon ik er best van genieten.

Callum Turner is een goed acteur, maar heeft weinig kans gekregen om zijn talent te tonen

In Callum Turner hebben makers tot nu toe een degelijke hoofdrolspeler gevonden. Het is absoluut geen slechte acteur, maar hij heeft in de eerste aflevering nog niet heel veel interessant materiaal gehad om mee te werken. In slechts één scène heeft hij kunnen laten zien waar hij en zijn personage toe in staat zijn. Het was een voortreffelijk moment en ik hoop dat hij de rest van het seizoen nog meer van zulke momenten laat zien.

Turner heeft twee voornaamste tegenspelers. Aan de ene kant zien we Laura Haddock (Da Vinci’s Demons) als zijn advocate Hannah. Aan de andere kant Holliday Grainger (Strike) als politievrouw Rachel Carey, die het strafrechtelijk onderzoek naar Emery leidt. Haddock vond ik persoonlijk sterker acteren dan Grainger. Haddock wist te overtuigen. Als zij in beeld was, wist je dat daar een gerespecteerde advocate stond die moordverdachten vrij wist te krijgen. Grainger miste die overtuigingskracht nog heel erg en dat is jammer. Ik hoop van harte dat daar nog verandering in komt.

De eerste aflevering van The Capture heeft potentie. De makers presenteren alle ingrediënten die ik graag in mijn BBC-thrillers zie: interessante hoofdrolspelers, een rauwe sfeer en actuele thema’s. Als ze deze ingrediënten nog iets beter mengen en de hoofdrolspelers nog wat meer de kans krijgen om in hun rol te groeien, dan kan dit best een interessant project van Britse makelij worden. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de rest.
Volg The Capture
The Flip
The Flip