8
Dries Van Gijsel geeft Terminator Zero - Seizoen 1 een 8.
Woensdag 2 oktober, 17:05 door Dries Van Gijsel
Terminator Zero - Seizoen 1
Terminator Zero is een indrukwekkende Japanse animeserie gebaseerd op de populaire Terminator franchise, gemaakt door Mattson Tomlin (Batman: The Imposter, 2021 ) en geregisseerd door Masashi Kudô (Bleach, 2004-2012). Het verhaal speelt zich af in 1997, aan de vooravond van ‘Judgement Day’, de dag waarbij de oorlog tussen mens en machine begint. Malcolm Lee (André Holland, American Horror Story), een ervaren wetenschapper, probeert wanhopig een oplossing te zoeken en ontwikkelt hiervoor een nieuwe kunstmatige intelligentie genaamd Kokoro (Rosario Dawson, Ahsoka). Malcolm is er rotsvast van overtuigd dat zij hem zal helpen bij het voorkomen van de holocaust. Maar aan welke kant staat deze entiteit aangezien ze zelf weet dat ze niet menselijk is?
Ondertussen wordt in de toekomst een verzetsstrijdster genaamd Eiko (Sonoya Mizuno, House Of The Dragon) klaargemaakt om naar het verleden te reizen door middel van een tijdmachine. Wat ze niet weet is dat er op een andere plaats exact hetzelfde wordt gedaan, maar dan met een androïde. Hun doel is voorlopig nog onbekend, maar het zijn hun acties die het lot zullen bepalen van de hele mensheid.
Op zich zijn deze gesprekken heel boeiend. Ze laten zien wat er zich binnenin Malcolm afspeelt en legt op deze manier zijn twijfels, angst en machteloosheid bloot. Langs de andere kant voelt het op sommige momenten wat overdadig aan (wat vaker voorkomt bij sci-fi anime) waardoor je de draad van het verhaal wel eens kunt verliezen.
Het geheel wordt van indrukwekkende animatie voorzien. De Japanse tekenstijl, gecombineerd met sublieme 3D-effecten, wekken zowel Kokoro als het labo waarin ze zich bevinden op een unieke manier tot leven. Ook buiten dit onderzoekscentrum wordt er een duistere maar intrigerende wereld neergezet. De zware tonen in de soundtrack accentueren hierbij nogmaals de duisternis en wanhoop van dit verhaal.
De serie bevat een aantal adembenemende actiescènes waarbij de tekenaars het bloed en afgehakte lichaamsdelen beslist niet hebben geschuwd. Het draagt natuurlijk bij tot de onverbloemde gewelddadige wereld van deze franchise. Door het effectief tonen van de gevolgen van een holocaust wordt de kijker erg bewust gemaakt van wat er op het spel staat.
Waar deze serie ook goed in slaagt is om niet enkel Malcolm maar ook zijn kinderen neer te zetten als waardige personages. De kinderen gedragen zich allen herkenbaar, hebben persoonlijkheid en ook zij spelen een duidelijke rol in dit verhaal. Door hen de nodige aandacht te schenken wordt het verhaal dan ook veel menselijker dan dat van zijn voorgangers. Ook Misaki (Sumalee Montano, Transformers Prime), het kindermeisje, zal later in de serie een belangrijke rol spelen.
De makers hebben er duidelijk voor gekozen om een verhaal te brengen dat meer inspeelt op de mensen rondom dit gebeuren. Er wordt minder tijd besteed aan de alom bekende T-800, maar dat is op zich niet zo erg. Er zijn genoeg scènes waar hij de protagonisten op de hielen zit, maar in dit geval komt hij net iets minder op de voorgrond omdat ook hij uiteindelijk maar een spil is in dit hele gebeuren. Judgement Day is dus als het ware het eigenlijke hoofdpersonage en het plot is gebaseerd rondom de vele vragen die je jezelf kan stellen omtrent een dergelijke holocaust.
Omdat het verhaal met tijdreizen te maken krijgt, wordt er een leuke uiteenzetting gedaan over hoe je dit het beste kunt bekijken. Maar hoe goed je tijdreizen ook wil uitleggen, het blijft een onderwerp dat niet makkelijk te vatten is eens je het in de praktijk wil omzetten. Het is een theorie die vooral veel vragen oproept. Ook in dit verhaal is het wennen hoe dit toch allemaal mooi in elkaar wordt verweven. Het is misschien een beetje muggenzifterij, maar we vermelden dit toch maar even als laatste puntje van deze recensie.
Ondanks alles is dit een pracht van een serie. De focus op de menselijke aspecten en de holocaust, de geweldige anime stijl en de vele onderliggende lagen zullen je als kijker blijven uitdagen tot het einde.
Dikke aanrader!
Ondertussen wordt in de toekomst een verzetsstrijdster genaamd Eiko (Sonoya Mizuno, House Of The Dragon) klaargemaakt om naar het verleden te reizen door middel van een tijdmachine. Wat ze niet weet is dat er op een andere plaats exact hetzelfde wordt gedaan, maar dan met een androïde. Hun doel is voorlopig nog onbekend, maar het zijn hun acties die het lot zullen bepalen van de hele mensheid.
Op het eerste zicht lijkt dit verhaal op het zoveelste Terminator-scenario. Vergis je echter niet, in deze versie is het typische kat- en muisspel tussen robot en mens niet meer het centrale thema. In deze serie wordt er duidelijk meer nadruk gelegd op het filosofische en menselijke aspect van het gebeuren rondom Judgement Day. Een groot stuk van het verhaal wordt immers gewijd aan gesprekken tussen het hoofdpersonage Malcolm Lee en de kunstmatige intelligentie Kokoro, waarin ze beiden dieper ingaan op onderwerpen als menselijkheid, lotsbestemming, vrije wil en natuurlijk hoe ze samen deze nakende oorlog een halt toe kunnen roepen.In deze serie wordt er duidelijk meer nadruk gelegd op het filosofische en menselijke aspect van het gebeuren rondom Judgement Day.
Op zich zijn deze gesprekken heel boeiend. Ze laten zien wat er zich binnenin Malcolm afspeelt en legt op deze manier zijn twijfels, angst en machteloosheid bloot. Langs de andere kant voelt het op sommige momenten wat overdadig aan (wat vaker voorkomt bij sci-fi anime) waardoor je de draad van het verhaal wel eens kunt verliezen.
Het geheel wordt van indrukwekkende animatie voorzien. De Japanse tekenstijl, gecombineerd met sublieme 3D-effecten, wekken zowel Kokoro als het labo waarin ze zich bevinden op een unieke manier tot leven. Ook buiten dit onderzoekscentrum wordt er een duistere maar intrigerende wereld neergezet. De zware tonen in de soundtrack accentueren hierbij nogmaals de duisternis en wanhoop van dit verhaal.
De serie bevat een aantal adembenemende actiescènes waarbij de tekenaars het bloed en afgehakte lichaamsdelen beslist niet hebben geschuwd. Het draagt natuurlijk bij tot de onverbloemde gewelddadige wereld van deze franchise. Door het effectief tonen van de gevolgen van een holocaust wordt de kijker erg bewust gemaakt van wat er op het spel staat.
Waar deze serie ook goed in slaagt is om niet enkel Malcolm maar ook zijn kinderen neer te zetten als waardige personages. De kinderen gedragen zich allen herkenbaar, hebben persoonlijkheid en ook zij spelen een duidelijke rol in dit verhaal. Door hen de nodige aandacht te schenken wordt het verhaal dan ook veel menselijker dan dat van zijn voorgangers. Ook Misaki (Sumalee Montano, Transformers Prime), het kindermeisje, zal later in de serie een belangrijke rol spelen.
© Netflix
De makers hebben er duidelijk voor gekozen om een verhaal te brengen dat meer inspeelt op de mensen rondom dit gebeuren. Er wordt minder tijd besteed aan de alom bekende T-800, maar dat is op zich niet zo erg. Er zijn genoeg scènes waar hij de protagonisten op de hielen zit, maar in dit geval komt hij net iets minder op de voorgrond omdat ook hij uiteindelijk maar een spil is in dit hele gebeuren. Judgement Day is dus als het ware het eigenlijke hoofdpersonage en het plot is gebaseerd rondom de vele vragen die je jezelf kan stellen omtrent een dergelijke holocaust.
Omdat het verhaal met tijdreizen te maken krijgt, wordt er een leuke uiteenzetting gedaan over hoe je dit het beste kunt bekijken. Maar hoe goed je tijdreizen ook wil uitleggen, het blijft een onderwerp dat niet makkelijk te vatten is eens je het in de praktijk wil omzetten. Het is een theorie die vooral veel vragen oproept. Ook in dit verhaal is het wennen hoe dit toch allemaal mooi in elkaar wordt verweven. Het is misschien een beetje muggenzifterij, maar we vermelden dit toch maar even als laatste puntje van deze recensie.
Ondanks alles is dit een pracht van een serie. De focus op de menselijke aspecten en de holocaust, de geweldige anime stijl en de vele onderliggende lagen zullen je als kijker blijven uitdagen tot het einde.
Dikke aanrader!
Over de auteur, Dries Van Gijsel
Dries Van Gijsel is afkomstig van Lokeren (België). Hij is altijd al heel in de ban geweest van film/series en kan het nog steeds niet laten om deze stevig uit de doeken te doen. In het verleden heeft hij tal van kortfilms en reportages gemaakt en heeft dit via zijn bijberoep nog even kunnen voortzetten. Hij heeft een aantal jaar film- en videokunsten gevolgd aan het SASK (Sint-Niklaas) en heeft hierdoor ook de nodige kennis opgebouwd in verband met scenario opbouw en onder andere het kritisch bekijken van film. En ja, hij doet het gewoon graag. Vandaar dat hij met plezier series recenseert voor MijnSerie.nl.
Bekijk profiel van Dries Van Gijsel