7.5
Peter Rotthier geeft "Stanley H. - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 21 Oktober 2019.
3
0

Stanley H. - Eerste aflevering

Het verfilmde verhaal van Stanley H. begint in 2011 met de arrestatie van Stanley Hillis. Alleen duikt er een bestelwagen op, net voor de heren van de politie willen overgaan tot de aanhouding. Uit de bestelwagen springt een gewapend heerschap, wat met enkele goedgerichte salvo’s het einde betekent van het personage dat centraal staat in deze Nederlandse serie.

De eerste aflevering zit vol met enkele humoristische noten, die hoewel ze cliché zijn, toch passen in de tijdgeest waarin ze zich afspelen.

Na deze intro trakteren de makers op een aantal nieuwsberichten uit 1991 en een politietaskforce, die de opdracht heeft om een belangrijke drugsbende op te rollen. Het hoofd van die bende is net doodgeschoten en de nieuwe taskforce beslist om zich te richten op de onderste laag van deze criminelen om zo via hen door te dringen tot de top. Zo komt Stanley H. in beeld bij de politiediensten.

Stanley H. begint zijn criminele leven begin jaren zeventig als een bankovervaller. De kerel en zijn kompanen gingen steeds vermomd op het pad van de misdaad. Op het strand van Scheveningen maakt Stanley kennis met een Zweedse juffrouw, die ook de moeder van zijn kind zal worden.

In deze eerste aflevering doorloopt men de levenswandel van Stanley, enkele overvallen, zijn aanhouding en zijn diverse ontsnappingen. Na zijn vrijlating belandt hij zijdelings in het web van Bruinsma, de grootste drugsbaron van Nederland en komt hij na diens dood opnieuw in de belangstelling van de speurders.

De eersteling van deze nieuwe, op waar gebeurde feiten gebaseerde, serie is dan ook nog maar een kennismaking met Stanley H. en zijn voorgeschiedenis alvorens hij in het drugsmilieu terechtkomt. Die eerste aflevering was ook vrij aangenaam om naar te kijken, hoewel sommige tijdsprongen er voor zorgden dat het verhaal een beetje in de soep liep. Stanley is een bankovervaller en de onderzoekers die in beeld komen in de jaren negentig zijn bezig met een onderzoek in het drugsmilieu terwijl de kijker alleen nog maar kennismaakt met Stanley de bankovervaller.

Stanley H.
© KRO-NCRV

De makers hebben het verhaal van Stanley ook zeer luchtig ingepakt. De eerste aflevering zit vol met enkele humoristische noten, die hoewel ze cliché zijn, toch passen in de tijdgeest waarin ze zich afspelen. Zoals de passage in 1976 waarin Stanley en zijn kornuiten vrolijk uit een bank komen gerend en dan tot de vaststelling komen dat hun autoradio is gepikt. Niet echt origineel, maar wel een probleem dat in de jaren zeventig een veel voorkomende misdaad was.

Besluiten kunnen we met de vaststelling dat Stanley H. goed uit de startblokken schiet, maar het echte verhaal moet nog op gang komen. Een ding wordt al vlug duidelijk in dit verhaal. Stanley H. was geen gewone misdadiger, maar iemand die goed wist waar hij mee bezig was. Of hij die zelfzekerheid ook kan behouden in het vervolg van zijn misdadig leven, zullen we te weten komen in het vervolg. Hopelijk blijven de makers diezelfde luchtige manier om het verhaal te vertellen behouden.
Volg Stanley H.
Afl. 4
Afl. 4