8.5
Peter Rotthier geeft "Seal Team - Seizoen 1 (DVD)" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 21 Mei 2019.
1
0

Seal Team - Seizoen 1 (DVD)

Televisiesterren die jarenlang in dezelfde succesrijke serie opdraven komen, hebben het achteraf soms zeer moeilijk om een nieuwe bepalende rol te versieren in een serie waarmee men weer enkele jaren verder kan. Neem als voorbeelden maar populaire series uit het verleden zoals Dallas, Dynasty, The A-Team, Beverly Hills en zo kunnen we nog even doorgaan. De reden hiervoor is niet ver te zoeken. Acteurs die jarenlang eenzelfde personage hebben gespeeld dat bij het grote publiek populair is geworden, worden door diezelfde kijkers jarenlang als dat personage bekeken, ook al spelen ze elders in een film of serie een totaal andere rol.

[image-88695]

Met de hoofdrol van de nieuwe serie Seal Team aan David Boreanaz (Bones) te geven neemt de uitgever van deze serie dan ook een risico want als Booth was hij dertien seizoenen lang een van de bepalende figuren in de serie Bones. Het helpt natuurlijk wel dat de achtergrond van zijn personage in Bones voor het publiek de link kan leggen naar het personage dat hij in Seal Team mag spelen.

Boreanaz kruipt hier in de huid van de team leader van het Bravo team, een groep elitesoldaten die overal in de wereld precaire probleempjes mag gaan oplossen. Zoals we in Amerikaanse series gewoon zijn, worden de elitesoldaten meestal op een voetstuk geplaatst en lijken ze bijna onkwetsbaar. In Seal Team is dat niet anders, en wordt het dan ook wachten tot een van de acteurs beslist om zelf op te stappen of als de eisen van de acteur te hoog worden. In een serie als Seal Team is het dan ook een koud kunstje om iemand uit de serie te schrijven.

Dat zou wel jammer zijn, want hoewel Seal Team een actieserie is, focussen de makers ook meer dan voldoende op het thuisfront van de teamleden. Ook elitesoldaten hebben een gezin, relaties of andere bezigheden tussen de missies door. Die worden op een geloofwaardige manier belicht en de kijker zal dan ook wel begrijpen dat samenleven met zo’n elitesoldaat niet altijd makkelijk is.

Seal Team
© Paramount+

David Boreanaz mag dan weer garant staan voor puik acteerwerk, toch is hij niet de ster van deze show. Die eer is weggelegd voor Dita, de hond van dit eliteteam die het team moet beschermen voor bobytraps en andere gevaren tijdens de missie. De herder springt samen met het team uit vliegtuigen, loopt ladders op en weet keer op keer zijn baasjes tijdig te verwittigen voor gevaarlijke toestanden.

Seal Team is alvast een aangename actieserie geworden en de dvd van dit eerste seizoen bevat naast de 22 afleveringen ook heel wat extra materiaal, waarbij een van de items gewijd is aan Dita.
Volg Seal Team
Fair Winds and Following Seas