Thomas ten Veldhuijs geeft "Rick and Morty - Seizoen 5" een 9.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 30 september 2021.
2
0

Rick and Morty - Seizoen 5

De meest bizarre animatieserie is terug! Rick en Morty reizen weer het (multi)universum door en beleven wederom de meest wilde avonturen.

Rick and Morty zijn weer terug voor een vijfde seizoen en het is wederom genieten. Morty en zijn opa Rick beleven weer de meest bizarre avonturen en weten telkens origineel en fris te blijven. Wat ik in mijn recensie van het vierde seizoen aangaf, geldt nog steeds: Rick and Morty is “Absurd, intens, onverwachts, slim en verrassend goed”.

De verhalen van het vijfde seizoen zitten weer sterk in elkaar en na het afronden ervan ben ik meteen op onderzoek uitgegaan, om te zien of en wanneer er een zesde seizoen komt. Het goede nieuws is dat er nog 60 nieuwe afleveringen gemaakt gaan worden in de komende jaren. Als de makers deze kwaliteit kunnen vasthouden, blijf ik in ieder geval kijken. Ik ben overigens niet de enige die zo positief is over de serie. Het is namelijk niet voor niets dat Rick and Morty over de jaren heen prestigieuze Emmy’s en andere prijzen heeft gewonnen.

Rick and Morty
© Adult Swim

Rick and Morty gaat over een wetenschapper, die vaak wordt gezien als de slimste man van de wereld (Rick) en zijn kleinzoon (Morty) die continue avonturen beleven. Voor deze serie is niets te gek. Denk maar aan het reizen naar andere planeten en dimensies, het gebruikmaken van teleportatie, klonen en andere zaken die ethisch gezien niet altijd helemaal verantwoord zijn.

Net als in de voorgaande seizoenen passeren Summer (de zus van Morty), Beth, (de moeder van Morty en ook dochter van Rick) en Jerry, (de vader van Morty) regelmatig de revue. Voor het volle begrip van alle grappen is enige kennis van de voorgaande seizoenen een vereiste. Er zitten namelijk veel subtiele verwijzingen in naar eerdere afleveringen. Zo wordt er bijvoorbeeld een keer verwezen naar “Pickle Rick”, een aflevering die overigens een Emmy heeft gewonnen.

Het vijfde seizoen bevat de gebruikelijke tien afleveringen met ieder een duur van rond de 22 minuten. Daarnaast zijn de titels van de afleveringen weer allemaal verwijzingen naar iconische films, maar dan meestal met de namen van Rick en Morty erin verwerkt. Zo is er een aflevering die “Rickdependence Spray” heet dat een duidelijke verwijzing naar Independence Day is.

Een andere aflevering heet “Forgetting Sarick Mortshall” die natuurlijk op Forgetting Sarah Marshall is gebaseerd. En die titels zijn niet compleet willekeurig, want ze hebben een duidelijke link met de verhaallijnen. In dat opzicht is de serie erg consistent. De verhaallijnen zelf gaan natuurlijk nog steeds alle kanten op.

Het is [...] niet voor niets dat Rick and Morty [...] Emmy’s heeft gewonnen.

Eén aflevering gaat bijvoorbeeld over een lokaasfamilie. Rick heeft dan zijn familie gekloond en gebruikt zijn lokaasfamilie als een soort veiligheidsmechanisme. Deze aflevering behoort naar mijn mening nu al tot de beste van Rick and Morty. In een andere aflevering gaat Morty daten met een superheld en dat kan natuurlijk nooit goed aflopen.

De afleveringen zitten weer vol met verwijzingen naar populaire cultuur. Er wordt bijvoorbeeld verwezen naar West World, Star Wars, Marvel, Jurassic Park, Scarface en ga zo maar door. Tevens wordt er regelmatig aangehaakt bij recente echte gebeurtenissen en ook de politiek. Het is dan ook een animatieserie van hoog niveau. En voor alle afleveringen geldt ook dat er zeker moet worden doorgekeken tot na de aftiteling. Dan komt er altijd nog een klein fragment en die zijn meestal ijzersterk.

Het vijfde seizoen van Rick and Morty is opnieuw van hoog niveau. De serie weet actueel en relevant te blijven en zit boordevol slimme grappen. Daarnaast is de serie een genot voor liefhebbers van populaire cultuur, het zit namelijk helemaal vol met verwijzingen ernaar. De serie houdt daarmee ook een hoge positie in mijn lijst van favoriete series. Hopelijk komen de makers volgend jaar alweer met een zesde seizoen. Ik kan in ieder geval niet wachten.

Op basis van het bovenstaande geef ik het vijfde seizoen van Rick and Morty een welverdiende 9.
Volg Rick and Morty
A Rick in King Mortur's Mort