9
Sam Blaauboer geeft "Rick and Morty - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Sam Blaauboer op 8 april 2018.
7
0

Rick and Morty - Seizoen 1

“The genius grandfather, an easily manipulated grandson and lots of crazy adventures”. Een goede beschrijving van Rick and Morty, de geweldige ‘dark comedy’ van Adult Swim die alweer drie seizoenen op zijn naam heeft staan. Maar net als elke andere serie is het begonnen met een eerste seizoen. Ik had het eerst van Rick and Morty gehoord toen seizoen één net klaar was. Lekker bingewatchen dus! Deze ‘dark comedy’ sprak me gelijk aan, helemaal mijn type humor.
Rick and Morty
© Adult Swim

In de Pilot zien we dat Rick (Justin Roiland, Adventure Time) terugkeert in het leven van zijn kleinzoon Morty (Justin Roiland, Adventure Time).

Na het hilarisch avontuur in dimensie 35-C informeert Rick dat er nog vele avonturen staan te wachten voor Morty. En natuurlijk, die zien we allemaal in seizoen één!

Dat heeft een niet zo’n goede uitkomst op het leven van Morty. Het blijkt dat tijdens hun eerdere avonturen Morty een heel semester heeft gemist. Om het nog erger te maken neemt Rick Morty mee op een nieuw avontuur. Ze moeten een zaad gaan verzamelen voor een apparaat voor Rick. Na het hilarisch avontuur in dimensie 35-C informeert Rick dat er nog vele avonturen staan te wachten voor Morty. En natuurlijk, die zien we allemaal in seizoen één!

Seizoen één bevat elf waanzinnige afleveringen met elk een eigen, ongewoon, verhaal. Een aflevering duurt zo’n 20 tot 25 minuten. In mijn ogen perfect voor zo’n serie als deze. Hoewel elke aflevering op zichzelf kan worden gekeken, is er zeker sprake van een lineair verhaal. Opletten dus. De humor, grofheid en sneren worden leuk en effectief in het verhaal gestopt zodat elke aflevering er een is om van te genieten.

Het acteerwerk van de stemacteurs is ‘top-notch’ en brengt leven in de serie.

Eenmalige karakters zoals Mr. Meeseeks (Justin Roiland, Adventure Time) hebben hier ook zeker bij geholpen. Ook dit seizoen heb ik, net als vele andere seizoenen van andere series, weer meer dan een keer gekeken en het blijft een feest. Het acteerwerk van de stemacteurs is ‘top-notch’ en brengt leven in de serie.
Rick and Morty
© Adult Swim

De prachtserie van Justin Roiland en Dan Harmon heeft een grappige, duistere, maar ook epische twist gegeven op de twee hoofdpersonen van Back to the Future, Doc Brown en Marty McFly. Ook heeft het veel inspiratie gehaald uit bekende sciencefiction films. Bijvoorbeeld “Anatomy Park” wat gebaseerd is op, natuurlijk, Jurrasic Park. Als afsluiter wil ik nog graag zeggen dat de serie op een goede manier schommelt tussen cartoonachtige gekheid, dark comedy en de verrassend menselijke momenten van Rick. Mocht je daarvan houden, dan is Rick and Morty jouw serie! Alles bij elkaar genomen een fantastisch eerste seizoen van een serie. Daar hoort zeker een 9 bij.
Volg Rick and Morty
Fear No Mort
Fear No Mort