8.5
Peter Rotthier geeft "Ray Donovan - Seizoen 3 (DVD)" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 12 Oktober 2016.
0
0

Ray Donovan - Seizoen 3 (DVD)

Een van de betere series van de voorbije jaren is ongetwijfeld Ray Donovan. Het verhaal van de fixer van de rijken die meer dan eens balanceert op het randje van de wet en er, indien nodig, zonder schroom overgaat wordt met elk seizoen sterker en sterker. In de Verenigde Staten zijn ze ondertussen al aan seizoen 4 toe en een vijfde staat al in de steigers. Op de Vlaamse televisie hebben we onlangs nog maar afscheid genomen van het tweede seizoen van Ray (Liev Schreiber, CSI)) en zijn familie. Wie niet kan wachten tot de derde jaargang op een van de Vlaamse zenders verschijnt kan alvast naar de winkel hollen, want daar ligt het derde seizoen al enkele weken te pronken.

Het verhaal van het derde seizoen vertrekt waar het tweede eindigde. Na de gewapende overval waarbij Terry (Eddie Marsan, Southcliffe) opgepakt wordt en zo in de gevangenis belandt, koopt pappa Mickey (John Voight, 24) met zijn deel van de opbrengst een appartement. Ondertussen zorgt broertje Bunchy (Dash Mihok, Gotham) voor de boksschool van de Donovans.

Ray zelf wordt benaderd door Andrew Finney (Ian McShane, Deadwood) en zijn dochter Paige (Katie Holmes, The Kennedys) voor twee verschillende opdrachten. Vader en dochter hebben, wat Ray betreft, een verschillende agenda zodat onze fixer constant op de toppen van zijn tenen moet lopen, want de Finneys zijn niet bepaald doetjes.

Rays vrouw Abby (Paula Malcomson, Caprica) heeft enorm veel spijt van haar slippertje en hoopt dat Ray terug naar huis komt. Ook dochter Bridget (Kerris Dorsey, Brother & Sisters) wil niet liever dan dat papa en mama de brokken lijmen. Zoon Connor (Devon Bagby, Ironside) gaat ondertussen gewoon zijn eigen gangetje en trekt zich niet al te veel aan van de familiale heisa.

Onze fixer moet constant op de tippen van zijn tenen lopen, want de Finneys zijn niet bepaald doetjes.

Al deze verhaallijnen lopen constant door elkaar vanaf het moment dat Terry in de gevangenis met de dood wordt bedreigd. Zowel Mickey als Ray proberen ieder op hun eigen manier Terry vrij te krijgen. Zoals steeds weet Mickey de boel bijna in het honderd te laten lopen door zijn onbesuisde acties en moet Ray noodgedwongen een compromis sluiten met Andrew Finney om het probleem Terry op te lossen.

Wat de personages in dit derde seizoen verder allemaal nog uitspoken, moet je natuurlijk zelf ontdekken. Wat wel vaststaat is dat de serie Ray Donovan met dit derde seizoen opnieuw een stap verder gezet heeft. De karakters van de familie Donovan worden verder uitgediept en de komst van de Finneys zorgt ook voor heel wat beslommeringen.

Zoals steeds weet Voight de meeste aandacht naar zich toe te trekken. De man is een ras-acteur, die het Mickey-personage zoveel flair meegeeft dat een mens hem nog sympathiek gaat vinden. Ook de andere acteurs weten hun rol elk seizoen weer wat extra cachet te geven en de inbreng van Katie Holmes en vooral Ian McShane geeft het hele gebeuren toch nog een extraatje mee.

Het twaalf afleveringen durende derde seizoen van Ray Donovan is verdeeld over vier zilverschijfjes met telkens drie afleveringen en één special feature. Deze vier special features luisteren naar de titels: New Characters, Los Angeles: The Third Character, Lucha Love Story en Blood And Bruisers. Vier leuke extraatjes waar de die-hard fans van de reeks hun hartje aan zullen kunnen ophalen, maar die door de doordeweekse kijker gewoon genegeerd zullen worden.
Volg Ray Donovan
You'll Never Walk Alone
You'll Never Walk Alone