8.5
Peter Rotthier geeft "T. - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 7 januari 2019.
1
0

T. - Seizoen 3

Wanneer het derde en laatste seizoen van de Vlaamse serie Professor T. van start gaat zit Teirlinck in de gevangenis. Aan het eind van het tweede seizoen heeft hij namelijk een politie-inspecteur neergeschoten om zijn ex-vrouw te beschermen. In afwachting van zijn proces wordt hij opgesloten.

De beginperiode achter de tralies is voor T. een echte hel. Een aantal bewoners van de gevangenis zit door zijn toedoen in de cel. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat hij in het begin van dit derde seizoen een paar keer hard aangepakt wordt door zijn medegevangenen. Toch weet de excentriekeling zijn weg te vinden in deze nieuwe situatie. Langzaam maar zeker groeit er een vertrouwensband tussen hem en de gevangenen en weet hij de broeierige situatie naar zijn hand te zetten. Intussen blijft hij de politie adviseren en worden er dankzij hem diverse zaken tot een goed einde gebracht.

In de gevangenis komt T. ook tot het besef dat er in het verleden dingen gebeurd zijn die hem gevormd hebben tot de man die hij nu is. Hij is er absoluut van overtuigd dat er aan de dood van zijn vader een smerig luchtje zat en hij gaat dan ook op zoek naar de waarheid. Dat gaat niet echt van een leien dakje. De zoektocht van Teirlinck wordt door zijn directe omgeving niet in dank afgenomen en zij proberen zoveel mogelijk stokken in de wielen te steken.

Professor T.
© Een

Om te weten hoe beide verhaallijnen zich ontwikkelen zul je de serie zelf moeten bekijken. Wat we wel kunnen meegeven is dat Koen de Bouw met Professor T. de rol van zijn leven heeft gespeeld en door in de huid van T. te kruipen heel wat deuren in het buitenland heeft geopend. Die interesse uit het buitenland is zelfs een van de redenen waarom deze serie er na drie seizoenen mee ophoudt.

Naast T. eisen ook het corps dat hij bijstaat en de mensen van de universiteit een belangrijke rol op in dit derde seizoen. Vooral de decaan blijkt meer te weten over de geheimzinnige omstandigheden waarin de vader van T. overleed. Bij de politie maken we dan kennis met een nieuw personage dat onmiddellijk de strijd aangaat met haar collega voor een plekje als teamcoach. Intussen moeten ze wel nog blijven samenwerken en dat blijkt niet altijd een sinecure te zijn.

We kunnen alvast besluiten dat Professor T. in schoonheid afgesloten wordt. Persoonlijk vond ik de serie iets te braaf en te klef. Maar aan de andere kant wekte de evolutie van de figuur van T. wel telkens de nieuwsgierigheid op om ook weer een volgende aflevering te bekijken. Missie geslaagd dus.
Volg Professor T.
De Ontknoping
De Ontknoping