7.5
Ron Schoonwater geeft "Poldark - Seizoen 5" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 7 oktober 2019.
1
0

Poldark - Seizoen 5

Het laatste seizoen schijnt voor iedereen het lastigste te zijn. Voor de fans die eigenlijk geen afscheid willen nemen. Voor de makers achter de serie, want die willen nog een keer flink uitpakken. Ze willen graag eindigen met een seizoen die bij iedereen in het geheugen gegrift blijft staan. Een ode aan de hele serie. Voor de acteurs is het een proces van afscheid en rouw. Het besef dat je na zoveel seizoenen afscheid moet nemen van je karakter en je collega's. Gevolg is dat het daardoor vaak eindigt in een (lichte) teleurstelling. Recente voorbeelden zijn er genoeg. Het laatste seizoen van Poldark is helaas niet anders.

© BBC One

In de boeken van Winston Graham was er al langer sprake van een mix tussen avontuur en kostuumdrama. Dit laatste seizoen heeft vooral aandacht voor het eerste. Het geeft Poldark een andere sfeer. Er is minder aandacht voor de onderlinge relatie tussen Demelza en Ross Poldark. Er is meer ruimte voor actie en nieuwe karakters. Helaas is het gevolg dat het verhaal niet altijd even geloofwaardig overkomt. Dat kwam in de vier prachtige seizoenen hiervoor nooit zo duidelijk naar voren. Voorbeelden zijn de valpartij van Ross in een diepe groeve die daar schijnbaar weinig letsel aan over houdt. Later blijkt hij toch iets meer schade te hebben opgelopen dan in eerste instantie lijkt. Verder is de stemmingswisseling van Morwenna Drake (Elise Chappel) op zijn minst opmerkelijk te noemen. Het feit dat de kinderen volwassen zijn geworden, maar de volwassenen geen spat veranderd zijn is jammer. Daar had men wel iets meer aandacht aan mogen besteden.

Het laatste seizoen is een aardig afscheid. Voor de fans waarschijnlijk een waardig afscheid.

Toch is het laatste seizoen het aankijken waard. Zeker voor de fans van de eerdere seizoenen. Wie wil namelijk niet het vervolg zien van de relatie tussen Ross en Demelza of Dwight en Caroline. Bovendien weet Ross zich weer in moeilijke situaties te brengen door zijn steun openlijk uit te spreken aan een oude vriend. Dat zorgt ervoor dat Ross optrekt tegen de slavernij en dat hij verdacht wordt van landverraad. Bovendien wordt hij als spion gebruikt nadat hij de koning heeft weten te redden van een moordaanslag. Gezien de economische belangen en het daarbij horende politieke spel krijgt Ross nieuwe gevaarlijke vijanden. Natuurlijk kiest zijn grootste vijand George Warleggan de kant van de tegenstanders van Ross. Enige probleem voor George is dat hij kwetsbaar blijkt door de rouw om de dood van zijn vrouw.

© BBC One

De romantiek en de complexe relaties komen, naast de spanningen tussen Dwight en Caroline, vooral bij de jeugd vandaan. Een ontluikende liefde die op voorhand tot mislukken gedoemd is. Al is het maar omdat de belangen van de vaders een te grote invloed heeft. Morwenna en Drake hebben hun eigen problemen. Grootste vraag is of de onvoorwaardelijke liefde van Drake de angst en demonen bij Morwenna kan overwinnen. Als Morwenna in contact komt met haar zoon lijkt dit een brug te ver. De jonge Valentine, zoon van Elizabeth en Ross of George, heeft een ander probleem. Zijn leven is leeg. George lijkt hem de dood van zijn vrouw aan te wrijven, maar ook de anderen hebben weinig aandacht voor hem. Sam Drake lijkt in de handen te vallen van een robuuste, maar gewiekste dame die meer strijdt voor, in haar ogen, gerechtigheid voor de arbeider dan voor de liefde.

De serie gaat immens gemist worden

De prachtige beelden van Cornwall, de intense relatie van, vooral, Ross en Demelza en de strijd tussen de verschillende belangen. De strijd tussen arm en rijk, tussen de Fransen en de Engelsen. Het gaat immens gemist worden. Al deze elementen hebben een plek gevonden in dit laatste seizoen. Jammer genoeg op zo'n manier dat het enigszins inboet op de kwaliteit. Het echte terugkijken vindt plaats in de extra's die de in Engeland uitgebrachte DVD heeft. Het laat zien dat de karakters en de personages langzaam mee veranderd zijn met het verstrijken van de tijd. Het laatste seizoen is een aardig afscheid. Voor de fans waarschijnlijk een waardig afscheid.
Volg Poldark
Episode 8
Episode 8