Pacific Rim: The Black - Eerste aflevering
6
Sam Blaauboer geeft Pacific Rim: The Black - Eerste aflevering een 6.

Haven't you heard? The world is coming to an end. So where would you rather die? Here? Or in a Jaeger?

Beroemde woorden van Stacker Pentecost, gespeeld door Idris Elba, onder meer bekend van Luther, in de eerste Pacific Rim-film uit 2013. Een guilty pleasure van mij als ik eerlijk ben. Zowel de eerste als de tweede film zijn het soort films dat je kunt bekijken zonder erbij na te denken en waarbij je kan zeggen "ja, dat vond ik leuk", terwijl er ook een paar zijn die graag meer willen weten over het universum van Pacific Rim, de Kaiju en de Precursors. Ik ben één van die mensen, dus was ik erg enthousiast toen Pacific Rim: The Black op Netflix verscheen. In de hoop dat de anime zou voortbouwen op het reeds bestaande universum van Pacific Rim, begon ik mijn avontuur.

Pacific Rim: The Black

Pacific Rim: The Black speelt zich ver in de toekomst af. Een ras van monsters genaamd Kaiju vloeit uit een interdenominational bres in de Stille Oceaan en over het continent Australië. Om deze monsters tegen te gaan, bouwen mensen gigantische gewapende robots, bekend als Jaegers. Maar helaas was dat niet genoeg. De machtige monsters veroverden het Australische continent en broer en zus Taylor (Calum Worthy, The Act) en Hayley Travis (Gideon Adlon, The Society) worden achtergelaten door hun ouders, twee Jaeger-piloten, terwijl zij vertrekken met hun Jeager om hulp te zoeken in Sydney.

Vijf jaar later hebben de overlevenden een zelfvoorzienende gemeenschap in de woestijn opgebouwd. Op een dag stuit Hayley op een lang verlaten training Jaeger genaamd Atlas Destroyer, die zij en Taylor activeren. Dit weet de aandacht te trekken van een enorme ‘Category IV’ Kaiju, met de codenaam Copperhead. Vraatzuchtig vernietigt de Kaiju de nederzetting en vermoordt alle bewoners. Taylor en Hayley slagen er ternauwernood in om te ontsnappen en besluiten de Jaeger mee te nemen en op zoek te gaan naar hun ouders.

Pacific Rim: The Black

In de eerste paar minuten van de aflevering kreeg ik een gevoel van vertrouwdheid. Als je de films hebt gezien (Pacific Rim en Pacific Rim: Uprising) dan zullen de gevechten tussen de Jeagers en de Kaiju er bekend uitzien. De wereld doet denken aan het universum waarop het is gebouwd. Polygon Pictures, ook bekend van anime zoals Ajin: Demi-Human en Knights of Sidonia, deed het goed op de animatieafdeling. Fans zullen de vergelijkbare computer-gegenereerde animatiestijl opmerken die, om eerlijk te zijn, veel beter is in The Black dan in Ajin: Demi-Human of Knights of Sidonia.

Als je de films hebt gezien (Pacific Rim en Pacific Rim: Uprising) dan zullen de gevechten tussen de Jeagers en de Kaiju er bekend uitzien.

Met de degelijke animatie kunnen de personages niet achterblijven. Vanaf de eerste aflevering is het moeilijk om hun ontwikkeling in te schatten, maar ze hebben zeker een drive. Iets dat niet gezegd kan worden over personages uit andere anime. De drive om Sydney te bereiken en hun ouders te vinden, is een goed hulpmiddel om bij hun ontwikkeling te gebruiken. Ik hoop alleen dat de personages enige ontwikkeling hebben en niet alleen iets doen omdat het verhaal dat van hen verlangt.

De eerste aflevering was interessant en boeiend genoeg om meteen de tweede aflevering te bekijken. Toch was het niet zo spannend als de eerste paar minuten van Pacific Rim (de film). Er waren geen knipoogjes naar de andere films (althans in de eerste aflevering), wat jammer was, omdat het de anime meer in harmonie had kunnen maken met het universum van Pacific Rim. Kortom, ik ben geïntrigeerd door de anime, maar zou het geen knallende opening van een geheel nieuwe serie willen noemen.

Over de auter, Sam Blaauboer

Sam Blaauboer
Sam Blaauboer (1998) is iemand die graag de balans zoekt tussen het kijken van series en het schrijven hierover. Vanaf eind 2016 schrijft Sam korte(re) recensies waar hij zijn enthousiaste mening geeft over de meest uiteenlopende series. Zijn interesses liggen bij vele genres. Van de donkere komedie Rick and Morty tot de documentaire Story of God with Morgan Freeman en van de misdaad Sherlock Holmes tot de sciencefiction Star Trek: Discovery. Hij staat altijd open voor nieuwe suggesties. Naast series is hij ook fervent fan van films, games en strips, maar hier zal je alleen zijn serierecensies treffen.
Bekijk profiel van Sam Blaauboer