7
Sam Blaauboer geeft "On My Block - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Sam Blaauboer op 6 Maart 2019.
2
0

On My Block - Seizoen 1

'Op de middelbare school wordt de vriendschap van vier streetwise tieners op de proef gesteld'. Zo wordt On My Block ook wel omschreven. De Netflix Original serie, die al sinds 16 maart 2018 te bingen is, viel mij op het eerste gezicht niet erg op. Het valt namelijk ook niet precies in mijn lijstje van favo genres. Maar het verhaal en de korte duur verleidden mij om toch te beginnen aan deze serie.

On My Block

Voor de vier vrienden een simpel spel van ‘welke kogel was dit?’

Monse Finnie (Sierra Capri), Cesar Diaz (Diego Tinoco), Ruben 'Ruby' Martinez (Jason Genao) en Jamal Turner (Brett Gray) beginnen in de ruige binnenstad van Los Angeles aan de middelbare school. Hun eerste dag begint al goed wanneer rivaliserende gangs, the Santos en de Prophets, de buurt op stelten zetten met geweerschoten links en rechts. Voor de vier vrienden een simpel spel van ‘welke kogel was dit?’. Het harde leven in de binnenstad van Los Angeles wordt gelijk gekenmerkt met deze situatie. Maar de focus ligt in de serie op een compleet andere plek. De vriendschap tussen de vier tieners, die in aflevering één direct wordt uitbreid naar vijf met de komst van Olivia (Ronni Hawk, Stuck in the middle). Deze vriendschap zorgde ervoor dat ik op sommige momenten even vergat dat ik een serie zat te kijken over de ruige binnenstad van zuid Los Angeles.

Gevuld met capriolen en melodrama die de serie op sommige momenten ten goede komt.

On My Block is een echte tienerserie met hoofdrolspelers die kunnen worden beschouwd als nerdy (inclusief de bijbehorende onzekerheid en ongemakkelijkheden). De buurt waar het verhaal zich over het algemeen afspeelt wordt gevuld met capriolen en melodrama die de serie op sommige momenten ten goede komt. Maar helaas zit de serie met onervaren acteurs. Sommige momenten waren stijfjes en de onervarenheid van sommige acteurs scheen op sommige momenten wel erg door. Dit zorgde voor dialogen die niet helemaal van goede kwaliteit waren en misschien zelfs een beetje geforceerd leken.

On My Block

De serie was voor mij een nieuw genre om te ontdekken. Het ‘coming-of-age’-genre in combinatie met comedy-drama was iets dat mij aansprak en deed herinneren aan All American. De vriendschap in de serie was een enorme boost om te blijven kijken, puur omdat de chemie tussen de vijf vrienden gewoon leuk was om te zien. En ondanks de onervarenheid van de acteurs genoot ik alsnog van het verhaal, dat overigens goed te volgen is en een geweldig einde heeft die alle verhaallijnen doet samensmelten. Plus: het biedt een opzet voor volgende seizoenen.
Volg On My Block
The Final Chapter
The Final Chapter