Helgoned geeft "NCIS - Seizoen 18" een 7.
Geschreven door Helgoned op 22 juni 2021.
2
0

NCIS - Seizoen 18

Vermakelijk seizoen van deze langlopende serie, waarbij afscheid wordt genomen van twee belangrijke personages.

NCIS blijft een lekker vertrouwde serie, waarbij inmiddels het aantal van 400 afleveringen ruimschoots is overschreden. Dit achttiende seizoen start met een verhaallijn uit het vorige. De dochter van voormalig FBI agent Tobias Fornell (Joe Spano, Hill Street Blues) vecht al jaren tegen haar drugsverslaving. Ze wist ternauwernood aan de dood te ontsnappen en NCIS wist samen met Fornell een bende die levensgevaarlijke drugs op de markt bracht op te rollen. Het kopstuk van deze drugsbende ontsprong echter de dans.

NCIS
© CBS

In de eerste vijf afleveringen gaat Fornell undercover om te proberen de bendeleider te pakken te krijgen. Jethro Gibbs (Mark Harmon, Chicago Hope) helpt hem daarbij, maar het is de vraag of Fornell die hulp wel echt wil en liever zelf wraak wil nemen. Het is een voorbode van een seizoen waarbij Gibbs veel minder prominent in beeld komt dan in vorige seizoenen. Zo is er de aflevering '1mm' waarin Torres (Wilmer Valderrama, That 70’s Show) en Bishop (Emily Wickersham, The Bridge (2013)) samen opgesloten raken tijdens de jacht op een wapensmokkelaar. Timothy McGee (Sean Murray, JAG) staat in de aflevering 'Sunburn' centraal, waarin hij met zijn vrouw Delilah (Margo Harshman, Even Stevens) op vakantie gaat naar de Bahama’s en daar heel toevallig een verdachte van een moord ook aanwezig is.

NCIS
© CBS

Daarmee werden geruchten gevoed dat Mark Harmon de serie wel eens zou kunnen verlaten.

Daarmee werden geruchten gevoed dat Mark Harmon de serie wel eens zou kunnen verlaten. Met zijn contractverlenging is inmiddels duidelijk geworden dat deze geruchten niet op waarheid berustten. De vraag is wel hoe de positie van Gibbs wordt in het negentiende seizoen, want hij heeft nog wel wat uit te leggen aan zijn superieuren vanwege enkele vreemde keuzes die hij heeft gemaakt. Er wordt dit seizoen wel afscheid genomen van twee vaste personages. Dat gebeurt halverwege en aan het einde van het seizoen. Die twee afleveringen behoren zeker niet tot de beste van de in totaal zestien episodes. Het voelt allemaal wat onbevredigend vond ik, de manier waarop de twee personages het toneel verlaten.

Kunnen we dan wel genieten van dit achttiende seizoen? Zeker wel: er is een leuke gastrol van Pam Dawber (Mork & Mindy), in het dagelijkse leven de echtgenote van Mark Harmon. Zij speelt de vasthoudende journaliste Marcie Warren die Gibbs eerst het vuur aan de schenen legt, maar hem later toch weet te intrigeren. Verder zien we de introductie van NCIS-agente Jessica Knight (Katherine Law, Hawaii Five-0) die vanuit een andere eenheid het team komt ondersteunen. Tot slot is na het eindigen van NCIS: New Orleans, voor dit najaar meteen een nieuwe spin off aangekondigd, namelijk NCIS: Hawaii. Er is nog weinig bekend over deze serie, want de personages zijn niet aangekondigd in een aflevering van NCIS. Ik vond dit seizoen weliswaar niet exceptioneel, maar er is nog genoeg om naar uit te kijken voor het volgende televisiejaar.
Volg NCIS
A Thousand Yards
A Thousand Yards