Hugo B geeft "Minx - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Hugo B op 14 augustus 2022.
3
0

Minx - Seizoen 1

Minx is een vrolijke serie die zich afspeelt in de jaren zeventig met een pittig onderwerp, het eerste erotische tijdschrift voor vrouwen.

Joyce (Ophelia Lovibond, Elementary) is een jonge, gedreven journaliste en overtuigd feministe, die al jaren droomt van een eigen tijdschrift. Ze is ervan overtuigd dat er behoefte is aan een tijdschrift dat de vrouw van haar tijd informeert over voorbehoedsmiddelen, seksuele vrijheid en gelijke rechten. Ze probeert haar project te verkopen bij de betere uitgeverijen, maar de (mannelijke) uitgevers zien er geen brood in. Alleen Doug Renetti (Jake Johnson, New Girl) wil het blad wel een kans geven, maar voor Joyce is dat probleem. Bottom Dollar Publications, het bedrijf van Doug, verkoopt uitsluitend pornomagazines van het goedkopere soort. Ze wijst zijn voorstel dan ook resoluut af.

Onder impuls van haar zuster Shelly (Lennon Parham, Playing House) en bij gebrek aan alternatieven, besluit Joyce dan toch om met Doug in zee te gaan. Op de redactie wordt ze al onmiddellijk geconfronteerd met schaars geklede modellen. Doug wijst haar twee medewerkers toe: Bambi (Jessica Lowe, Wrecked (2016)) en Richie (Oscar Montoya, Final Space). Bambi is een typisch blonde bimbo en Richie een homoseksuele fotograaf. Secretaresse Tina (Idara Victor, Shameless (US)) moet een oogje in het zeil houden. Al snel blijkt dat de keuzes die Joyce en Doug willen maken lijnrecht tegenover elkaar staan. Joyce wil de integriteit van haar blad boven alles bewaren en Doug wil vooral geld verdienen. Joyce moet noodgedwongen ook twee concessies doen. De titel van haar blad (The Matriarchy Awakens) wordt gewijzigd in Minx en een naakte mannelijke centerfold zal het vrouwelijke doelpubliek moeten verleiden.

De afleveringen verhalen over de talrijke hindernissen die de redactie moet overwinnen, om het blad uiteindelijk in de winkelrekken te krijgen: de selectie van de centerfold, de zoektocht naar adverteerders en het protest van moraalridders.

Minx
© Starz

De serie doet wat denken aan The Deuce (dezelfde periode en een gelijkwaardig onderwerp), maar wordt veel speelser opgevat. De rauwe realiteit van de seksindustrie, zoals we die zien in The Deuce, is hier niet aanwezig. Het gaat er bij Minx allemaal heel vrolijk en kleurrijk aan toe, met de nodige humor. De decors, attributen en kledij zijn prachtig en doen terugverlangen naar die gekke spullen van toen. De afleveringen duren maar 30 minuten, waardoor het geheel goed vooruit gaat. De acteurs en actrices zitten zeer goed in hun rol en naarmate de serie vordert, komt er ook meer diepgang in alle personages. Bambi bijvoorbeeld blijkt toch meer inhoud te hebben dan wat je op het eerst oog zou denken.

Het enige zwakkere element is Joyce zelf, het personage komt aanvankelijk nogal betweterig en zeurderig over en Joyce is ronduit preuts. Overtuigd liberaal moet ze haar eigen seksuele vrijheid nog ontdekken: een selectie van de naaktmodellen vindt ze aanvankelijk niet nodig “want alle penissen zien er toch hetzelfde uit”, alhoewel ze er direct aan toevoegt dat ze er in heel haar leven nog maar twee gezien heeft.

Het verhaal van de serie is losjes gebaseerd op de creatie van Playgirl magazine, maar is volledig fictief. Een waarschuwing: omwille van het onderwerp is er veel, zelfs heel veel mannelijk naakt te zien. Ik ken geen andere serie waar er zoveel verschillende penissen worden opgevoerd. Het moet gezegd, het naakt blijft functioneel en naarmate de serie vordert, komt het minder aan bod.

Minx is pretentieloos amusement, dat nooit verveelt. HBO heeft inmiddels een tweede seizoen aangekondigd, waar ik alvast naar uitkijk.
Volg Minx
Woman of the hour