4.5
Helgoned geeft "Man with a Plan - Eerste aflevering" een 4.5.
Geschreven door Helgoned op 22 december 2016.
1
1

Man with a Plan - Eerste aflevering

Man with a Plan is een comedyserie die eind oktober haar debuut maakte op de Amerikaanse zender CBS. Adam Burns (Matt LeBlanc, Friends) is een ZZP-er in de bouw in Pittsburgh en is getrouwd met Andi (Liza Snyder, Yes, Dear). Samen hebben ze drie kinderen en als de jongste, Emme, naar school gaat, besluit Andi om na dertien jaar weer fulltime te gaan werken in het ziekenhuis. Adam gaat meer op de kinderen passen en moet het dagelijkse huishouden van de Burns familie in goede banen leiden. Uiteraard onderschat hij de werkzaamheden in hoge mate en is het constant opvoeden van drie kinderen wel even wat anders dan bijvoorbeeld het verbouwen van een serre.

Man with a Plan
© CBS

In de eerste aflevering denkt Adam Burns dat hij zijn taken in het gezin net zo soepeltjes kan oppakken als in de weekenden en vakanties. Hij moet zorgen voor de lunch, schoolzaken regelen en ondertussen het huishouden doen. Natuurlijk loopt het anders dan hij gepland heeft en aan het einde van de eerste dag missen de drie kinderen hun moeder meer dan ooit. Verder komt Adam op school Lowell (Matt Cook, Clipped) tegen, een aardig afgestompte vader die al vier jaar de kinderen opvoedt. Hopelijk is dat niet de grotere boodschap van de serie: kijk wat er van gaat komen na vier seizoenen Adam Burns als fulltime vader!

Dat is ook een groot probleem in deze eerste aflevering, het is voorspelbaar en niet humoristisch

De drie kinderen vallen nog niet heel erg op, daar kan misschien nog veel humor van komen in het vervolg. Alleen het zoontje van de familie Burns, Teddy, heeft een iets grotere rol. De beide hoofdrolspelers spelen zeker niet slecht en hun interactie is aardig om te zien. Helaas is het uitgangspunt ouderwets en zijn de personages erg eendimensionaal. Adam Burns is zo naïef, dat je je afvraagt hoe hij ooit een goed bouwcontract weet af te sluiten. Ook heeft hij geen enkele benul van de leefwereld van zijn kleine kinderen. Zo beseft hij nu pas dat de drie kinderen bijna de hele dag internet gebruiken en niet dol zijn op huishoudklusjes. De beide echtgenoten hebben de nodige discussies. Deze zijn soms aardig gevonden, maar meestal zie je de clou al van mijlenver aankomen. Dat is ook een groot probleem in deze eerste aflevering, het is voorspelbaar en niet humoristisch.

Man with a Plan
© CBS

De regie is in handen van Jim Burrow, bekend van Cheers. De bedenkers van de serie Jackie en Jeff Filgo schreven eerder Ink, Men Behaving Badly en That ‘70s Show. Daarnaast maakten ze ook het dramatisch slechte Hank (met Kelsey Grammer) en helaas sluit Man with a Plan aan in het rijtje slechte series. Nadat Matt LeBlanc zich met Episodes revancheerde van zijn slechte serie Joey, heeft hij hier weer een tenenkrommende rol te pakken. Hij lijkt de rol op de automatische piloot af te werken en overtuigt nauwelijks in zijn rol. De grappen zijn oubollig en de ingeblikte lachsalvo’s van het publiek helpen daar niet aan mee. De eerste aflevering van Man with a Plan is daarmee een niet grappige start van een serie die op geen enkele wijze origineel is.
Volg Man with a Plan
Happy Ann-RV-sary
Happy Ann-RV-sary