7.5
Peter Rotthier geeft "Madam Secretary - Seizoen 2" een 7.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 21 januari 2018.
2
0

Madam Secretary - Seizoen 2

Politieke spelletjes zijn al jaar en dag een vast gegeven in serieland. Twintig, dertig jaar geleden beperkte zich dat meestal tot wat achtergrondspel om heel wat actieseries de nodige maturiteit mee te geven of om in historische series de achtergrond te schetsen.

Sinds een tiental jaren worden we meer dan geregeld geconfronteerd met series waar politiek helemaal in het middelpunt van de belangstelling staat. Dit is ook het geval bij Madame Secretary waarin de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken, Elizabeth McCord (Téa Leoni – The Naked Truth) en haar man Henry (Tim Daly – The Nine) centraal staan.

In het eerste seizoen konden we al zien dat McCord haar vrouwtje kan staan in de mannenwereld die de politiek nog steeds is. Elizabeth is ook niet bang om in te gaan tegen de raad van haar adviseurs en drukt meer dan geregeld haar zinnetje door, wat meestal ook zorgt voor een oplossing van het internationale probleem dat zich in elke aflevering voordoet.

Een topreeks kan je dit niet noemen maar Madame Secretary stijgt wel lekker boven het gemiddelde uit dankzij de geloofwaardigheid waarmee de personages in de serie weggezet worden.

Seizoen 2 is in ieder geval opgebouwd rond hetzelfde concept als het eerste. In elke aflevering duikt wel een probleem op waar Elizabeth als minister het probleem mag oplossen. Daarnaast is er een plot dat haar zowat doorheen het hele seizoen achtervolgt. Echtgenoot Henry en de rest van het gezin McCord komen ook veel meer in beeld en beleven soms heftige momenten.

Voor Elizabeth zelf begint het tweede seizoen alvast niet slecht want ze mag even op de presidentsstoel gaan zitten. Haar man Henry wordt verzocht een van zijn Russische studenten te overhalen om voor Amerika te gaan spioneren en de oudste dochter van het koppel komt in een storm terecht wanneer ze met drugs betrapt wordt dankzij haar kortstondige relatie met de zoon van de president. Tussendoor ontsnapt de familie nog even aan een bomaanslag en moet Henry vechten voor zijn leven als blijkt dat de aanslag gepleegd werd met een biologisch wapen.

[image-37830]

Je merkt het al, niet veel nieuwigheden in dit tweede seizoen van Madame Secretary maar het blijft wel topamusement waarvoor je telkens weer drie kwartier lekker in je zetel gaat zitten. Een topreeks kan je dit niet noemen maar Madame Secretary stijgt wel lekker boven het gemiddelde uit dankzij de geloofwaardigheid waarmee de personages in de serie weggezet worden.
Volg Madam Secretary
Leaving the Station
Leaving the Station