Ron Schoonwater geeft "Los herederos de la tierra - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 9 juli 2022.
2
0

Los herederos de la tierra - Seizoen 1

Los herederos de la tierra biedt historisch drama in een klassieke stijl.

Na La catedral del mar is er nu de opvolger Los herederos de la tierra. Beide series zijn bewerkingen van historische romans van de Catalaanse schrijver Ildefonso Falcones. Beide series spelen zich af in de veertiende eeuw. De serie geven een waarheidsgetrouw beeld van de tijd en situatie waarin het fictieve verhaal zich afspeelt. Er is geen ruimte voor bombastische special effects. Wel voor een geschilderde achtergrond die een panorama voor moet stellen. Dat is heel lang geleden dat ik zo'n backdrop heb gezien.

Los herederos de la tierra

Centraal in dit seizoen staat de arme Hugo Llor (de volwassen versie wordt gespeeld door Yon González, Las chicas del cable). Het lijkt Hugo heel even mee te zitten wanneer een edelman hem onder bescherming lijkt te nemen. Wanneer de koning echter sterft verandert de situatie. Oude vijanden keren terug en degene die Hugo onder zijn hoede leek te nemen valt in ongenade. In het kielzog daarvan wordt de familie van Hugo ook geraakt door tegenspoed. Het gevolg is dat zijn moeder noodgedwongen trouwt met een agressieve man. Zijn zus verdwijnt in het klooster waar ze ook door Hugo niet meer bezocht mag worden.

Het is een dramatisch en ingenieus in elkaar gezet verhaal over een ruige tijd

In die harde tijd weet Hugo zich te redden. Niet door de held te zijn, maar door mee te bewegen met de tijd. Zijn verzet tegen de nieuwe macht is al snel gewelddadig beantwoord. Wanneer Hugo op een door Joden beheerde wijngaard belandt leert hij een nieuw vak en vindt hij zijn grote liefde. Een onmogelijke liefde, want een huwelijk tussen een Jood en een Christen is niet toegestaan. Toch weten beide elkaar heimelijk te vinden. Wanneer de strijd echter losbarst tussen de verschillende geloofsgemeenschappen wordt zijn geliefde opgepakt. Hugo verliest alle hoop tot hij de zorg krijgt over een baby. De band met dit kind is groter dan hij beseft.

Los herederos de la tierra is een indringend verhaal uit een turbulente periode. Er is, naast het verhaal van Hugo, aandacht voor de machtsstrijd die gaande is. Hugo is daar slachtoffer en soms onderdeel van. Hij spioneert en is ook actief wanneer zijn dochter of andere geliefden zich in nood begeven. Daardoor is dit seizoen niet alleen een sociaal drama, maar ook een avonturenverhaal. Verwacht echter geen grote veldslagen of veel zwaardgevechten. Het is namelijk een dramatisch en ingenieus in elkaar gezet verhaal over een ruige tijd.

Los herederos de la tierra

Het verhaal zit goed in elkaar en kent de nodige verrassingen. De uitwerking voelt soms wat goedkoop. Dat komt met name door sommige amateuristische scènes en backdrops. Het acteerwerk is over het algemeen dik in orde. Door het gebrek aan groots opgezette special effects voelt het allemaal veel natuurlijker aan. Dit past perfect bij het grotendeels ingetogen verhaal.

Bovendien is Hugo eigenlijk een antiheld. Geen ruwe bolster, blanke pit, maar een man die weinig middelen heeft en niet anders kan dan meebewegen met de gewelddadige wereld om hem heen. Dat je dan niet machteloos hoeft te zijn laat Hugo regelmatig zien. Zeker wanneer hij transformeert van slachtoffer naar beschermende vader. Wanneer zijn pleegdochter namelijk in gevaar komt laat Hugo zien dat meegaandheid geen lafheid is. Het is wel een overlevingsstrategie die in de veertiende eeuw eerder gebruikelijk dan uitzonderlijk was.

Los Herederos De La Tierra is een mooie en interessante serie die met iets meer aandacht en geld nog net een paar punten beter was geweest

Uiteindelijk is Los herederos de la tierra een mooie en interessante serie die met iets meer aandacht en geld nog net een paar punten beter was geweest. Met La catedral del mar, El Cid en dit seizoen laat Spanje zien een interessante geschiedenis te hebben.
Volg Los herederos de la tierra
Redemption
Redemption