8.5
Dagmar geeft "Little Fires Everywhere - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Dagmar op 1 juli 2020.
5
0

Little Fires Everywhere - Seizoen 1

Het boek van Celeste Ng, waarop Little Fires Everywhere is gebaseerd, heb ik (nog) niet gelezen. Dat wil ik nu zeker wel gaan doen. Het liefst had ik deze serie in een keer afgekeken, helaas had ik – ondanks de intelligente lockdown – ook nog andere verplichtingen. Gelukkig zijn de tentamenweken voorbij en heb ik Little Fires Everywhere kunnen afronden, ook al zal ik graag nog meer afleveringen willen zien van deze serie.

De eerste aflevering trekt je namelijk gelijk in het verhaal. ‘Elena, iemand heeft met opzet jullie huis platgebrand met jou erin’ zegt een politieagent tegen Elena Richardson, die wordt gespeeld door Reese Witherspoon (Big Little Lies). Haar immense huis, wat overigens meer op een kasteel lijkt, stond volledig in de fik. Hoe kan een brand volledig uitslaan naar zelfs de allerkleinste hoekjes in zo’n groot huis? Dit vroeg ik mij gelijk af. ‘De brandweer zei dat er overal kleine brandjes waren’ gaat de agent verder, oftewel ‘Little Fires Everywhere’.

Wat hebben deze vrouwen goed werk geleverd.

Naast dat Reese Witherspoon en Kerry Washington (Scandal) de hoofdrollen vervullen, hebben zij de serie ook geproduceerd. Liz Tigelaar (Nashville) bedacht de serie. Wat hebben deze vrouwen goed werk geleverd. De serie wakkert ook allemaal vuurtjes bij mij van binnen aan. Er gebeurt veel, heel veel. Misschien net iets té veel. Ik vind het goed dat ze aan veel onderwerpen aandacht willen besteden en ik heb mij er niet zo zeer aan gestoord, maar de hoeveelheid gebeurtenissen kan ervoor zorgen dat je een van de belangrijke boodschappen mist.

Hoewel de serie zicht afspeelt in de jaren negentig, zijn de onderwerpen actueel. De serie behandelt moederschap, wit privilege, ongelijkheid, seksualiteit, abortus, racisme, tiener problemen, voogdij, eerste liefdes en migratie. Ondanks al deze verschillende onderwerpen voelt de serie wel aan als een geheel. Het ene onderwerp zal misschien beter blijven hangen dan het andere, maar dat zal per persoon verschillen. Ik zal de serie graag nog eens kijken, ik denk dat ik dan meer achterliggende onderwerpen en belangrijke boodschappen zal ontdekken.

Little Fires Everywhere
© Hulu

Kerry Washington als Mia Warren en Reese Witherspoon als Elena Richardson

Little Fires Everywhere speelt zich af in Shaker Heigts, Ohio, een plaats waar je gras niet hoger mag zijn dan drie centimeter en waar alles wat afwijkt wordt afgekeurd. De serie gaat over de familie Richardson, die de raadselachtige Mia en haar dochter Pearl in huis nemen. Elena Richardson is moeder van vier kinderen en woont met haar gezin in een ogenschijnlijk perfecte buitenwijk. Elena kan je gerust een control freak noemen, alles moet verlopen zoals zij het voor ogen heeft. Veel dingen verlopen niet volgens haar plan. Hoe moet ze haar dochter Izzy - krachtig gespeeld door Megan Stott (So Shook) - onder controle krijgen?

Ze zijn misschien nog redelijk jong, maar acteren al erg overtuigend.

Mia Warren heeft samen met haar dochter Pearl (Lexi Underwood, Family Reunion) geen vaste verblijfplaats, ze knoopt de eindjes bij elkaar door het verkopen van haar kunst en een baan in een restaurant. Pearl snakt naar een vaste woonplaats en stabiliteit. Dit zorgt voor spanning tussen Mia en Pearl, wat mooie scènes oplevert. Niet alleen de scènes waarin deze personages botsen zijn mooi. Juist ook de scènes die rustig en liefdevol zijn, zijn aangrijpend. Mia en Elena kijken totaal anders naar de wereld, wat ook de nodige conflicten oplevert. Het enige wat ze gemeen hebben is dat beide moeder het beste voor hun kinderen willen.

Reese Witherspoon en Kerry Washington zetten goede rollen neer. Vooral over Washington ben ik erg te spreken. Net als over de jonge vrouwen die de rollen van hun dochters fantastisch vertolken. Lexi Underwood als Pearl Warren en Megan Stott en Jade Pettyjohn (School of Rock) als Izzy en Lexie Richardson. Hun spel voelt echt en rauw aan. Ze zijn misschien nog redelijk jong, maar acteren al erg overtuigend.

Deze serie was goed en hij is zeker het kijken waard, ik zal hem aan iedereen aanraden. Daarom geef ik Little Fires Everywhere een 8,5. Wat ik ook al aan het begin van de recensie zei, ik had graag nog meer afleveringen willen zien.
Volg Little Fires Everywhere
Find a Way
Find a Way