Ron Schoonwater geeft "Life (2020) - Miniserie (DVD)" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 9 april 2021.
2
0

Life (2020) - Miniserie (DVD)

Life is typisch Brits. Hoogstaande kwaliteit als het gaat om acteren, beeld en verhaal. Het is dramatiek met een knipoog.

Het leven van verschillende personages staat centraal in Life. Wel zijn alle personages met elkaar verbonden. De appartementen waarin de hoofdpersonen wonen zijn namelijk gesitueerd in hetzelfde huis. Het leven van al die personen kent bepaalde uitdagingen. Om de dramatiek iets groter te maken zijn de verhalen wat uitvergroot. De kunst van een goede Britse dramaserie is om de dramatiek toch realistisch over te laten komen. Dit ondanks dat je als kijker heel goed beseft dat het fictie is. Het is namelijk iets te toevallig dat al die getroebleerde verhalen zich allemaal onder een dak afspelen.

Toch behoudt Life een vorm van realisme. Waar de een worstelt met haar leven als ouder wordende vrouw die gevangen zit in de ijzeren greep van haar huwelijk leeft de ander met het pijnlijke afscheid van zijn overleden vrouw. Daarnaast worstelt een van de andere bewoners met haar alcoholische verleden en haar zus met borderline. Als deze bewoonster de dochter van haar zus op moet vangen wordt ze extra geconfronteerd met haar verleden. De laatste inwoonster van het gebouw is zwanger en heeft trouwplannen. Niet met de vader van haar aanstaande kind, maar met iemand die haar liefheeft om wie ze is. Wanneer de biologische vader weer opduikt in haar leven wordt ze gevangen in een complexe driehoeksverhouding. Door onder andere het ijzersterke acteerwerk leef je als kijker makkelijk mee met de verschillende personages.

In slechts zes afleveringen maak je als toeschouwer mee wat je hopelijk zelf niet in een heel leven tegenkomt.

In slechts zes afleveringen maak je als toeschouwer mee wat je hopelijk zelf niet in een heel leven tegenkomt. Door de problemen bij verschillende personages neer te leggen komt het grotendeels toch waarheidsgetrouw over. Onderwerpen als scheiding, worstelen met je leeftijd, alcoholisme en opgelopen trauma door de dood van een geliefde kennen we waarschijnlijk allemaal wel. Daar waar het soms een beetje schuurt met de realiteit weten de makers het uitstekend te verklaren. Op die manier word je als kijker toch verder meegezogen in het verhaal. Dat komt omdat de tijd genomen wordt om de verschillende karakters te leren kennen. Bovendien lukt het om het betreffende thema waarin het onderwerp een beetje schuurt zo uit te werken dat het uiteindelijk om iets moois gaat. Meer kan ik er helaas niet over zeggen in verband met spoilers, maar als je deze miniserie gaat kijken weet je hopelijk wat ik bedoel.

Life is een uitstekende dramaserie.

Life is een uitstekende dramaserie. Alle bekende en benodigde ingrediënten zitten erin. Met een cast waarin gerenommeerde acteurs als Victoria Hamilton (Doctor Foster, Lark Rise To Candleford, The Crown), Alison Steadman (Gavin & Stacy, Orphan Black, Pride & Prejudice), Adrian Lester (Riviera, Undercover), Peter Davison (The Name Of The Rose, All Creatures Great And Small, Doctor Who) en Saira Choudry (No Offence, Coronation Street, Hollyoaks) een rol spelen kan het niet anders dan dat er prima geacteerd wordt. De cast wordt bovendien aangevuld met een aantal veelbelovende talenten zoals Calvin Demba (Hollyoaks), Melissa Johns (Coronation Street) en Erin Kellyman (Les Misérables). Helaas kent de DVD geen extra's, dus iets meer achtergond over deze serie ontbreekt.
Volg Life (2020)
Episode 6
Episode 6