Ron Schoonwater geeft "L'Amica Geniale (My Brilliant Friend) - Seizoen 1 en 2" een 9.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 1 Mei 2021.
4
0

L'Amica Geniale (My Brilliant Friend) - Seizoen 1 en 2

Gebaseerd op de beroemde romancyclus van Elena Ferrante is deze Italiaanse dramaserie een waar genot om te zien.

Kosten noch moeite zijn gespaard om L'Amica Geniale (My Brilliant Friend) te maken. Hele wijken en uitgebreide sets zijn nagebouwd om de serie de sfeer van Napels eind jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw te geven. Daarnaast is er wat betreft stijl en scenario alles aan gedaan om het verhaal van de boeken zo waarheidsgetrouw mogelijk te brengen. Zo zijn acteurs gezocht in de straten van Napels om de serie niet alleen in het Italiaans maar ook met het Napolitaans te kunnen draaien. De fantastische beelden zorgen voor de rest. De neiging bestaat om alles wat met deze serie te maken heeft briljant te noemen. Dat zou terecht zijn, maar is misschien wel iets te makkelijk.

L'Amica Geniale
© HBO

Het verhaal draait om twee hartsvriendinnen, Elena 'Lenù' Greco (Margherita Mazzucco) en Raffaella 'Lila' Cerullo (Gaia Girace). De twee groeien op in een volkswijk in Napels. De verwachtingen van vrouwen gingen in die tijd niet veel verder dan het krijgen van kinderen en huismoeder zijn. Lenù en Lila zijn slimmer dan de rest. Ze vinden elkaar in een haat-liefde verhouding. Soms walgend van elkaar, maar aan de andere kant constant tot elkaar aangetrokken. De een rebelleert tegen alles om haar een. De ander ondergaat alles timide. De een krijgt de kans om te studeren terwijl de ander langzaamaan ten onder gaat aan de krachten in de wijk. De een trouwt en de ander zoekt vaak onbeholpen haar weg in de liefde. Beiden komen daarin hoogtepunten en flinke dieptepunten tegen. Het zorgt voor grote spanningen tussen de beide vriendinnen.

Feit is dat L'Amica Geniale erg dicht tegen het perfecte aanzit.

Om de twee hoofdrolspeelster heen zorgen de andere karakters voor een herkenbaar Italiaans maar ook werelds schouwspel. De moeder die regelmatig kwaad reageert op haar kind. Niet omdat ze tegen alles is wat haar dochter doet, maar door haar grote bezorgdheid of het allemaal wel goed zal komen met haar. Zeker als haar dochter steeds verder weg raakt van wat in haar wereld als normaal wordt beschouwd. Verder is de strijd tussen twee machtige families een belangrijke verhaallijn. Zonder dat het expliciet benoemd wordt, gaat het hier om het ontstaan van een zichzelf steeds verder professionaliserende maffiapraktijk. Zelfs de gebouwen in de veranderende wijk zorgen ervoor dat je als kijker met liefde ondergedompeld wordt in het verhaal.

L'Amica Geniale is alles wat Italiaans drama zo fantastisch maakt. Hoewel het gaat om een grote groep nieuwe acteurs wordt er op hoogstaand niveau geacteerd. Een kunst op zich, want er spelen bijvoorbeeld ook veel kinderen in mee. Zo zijn de jonge acteurs die Lenù en Lila spelen in de eerste afleveringen een kopie van wat beide later als tiener worden.

L'Amica Geniale
© HBO

Gelukkig is er een derde seizoen aangekondigd. Deze zal waarschijnlijk begin 2022 uitkomen. Tot die tijd kan je van de serie genieten op NPO Startplus (onder de naam, Mijn Briljante Vriendin) of via Lumière op dvd of digitaal (via MyLum). Hopelijk gaat de televisieserie net als de boeken de complete zestig jaar van de relatie laten zien, want dit is kunst met een grote K.

Hoewel ik de neiging bijna niet kan onderdrukken om een tien te geven, zit dat niet in mijn aard. Een negenenhalf is voor mij al extreem hoog. Helemaal perfect is het namelijk nooit. Feit is wel dat L'Amica Geniale erg dicht tegen het perfecte aanzit.
Volg L'Amica Geniale
Those Who Leave, Those Who Stay
Those Who Leave, Those Who Stay