7
Ron Schoonwater geeft "Knightfall - Seizoen 2" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 11 november 2019.
0
0

Knightfall - Seizoen 2

Het eerste seizoen viel een beetje tegen. Dat kwam mogelijk door de hoge verwachtingen bij een serie van de zender History. Het is immers dezelfde thuisbasis als de bekende televisieserie Vikings. Knigtfall bleek geen waarheidsgetrouw beeld van de tempeliers, maar een verzonnen drama met een ietwat rammelend verhaal. Dat hoofdrolspeler Tom Cullen (The Five) een veel te stoïcijnse vertaling neerzet van Landry helpt de serie niet. Aan Tom is weinig emotie te zien en zijn koele uitstraling is eerder afstandelijk dan spannend. Inleven in zijn karakter is daarmee een uitdaging.

Dat laatste euvel blijft ook het tweede seizoen opspelen. Cullen heeft moeite met het laten zien van emoties. Soms komt het er redelijk uit, maar over het algemeen is het te weinig. Aan de andere kant is het tweede seizoen beter dan het eerste. Komt misschien omdat de verwachtingen realistischer zijn. Als je bij Knightfall een leuke, spannende serie verwacht, in de lijn van bijvoorbeeld Robin Hood of The Three Musketeers, dan is het best een goede serie. Zonder overigens de gedreven humor van de laatstgenoemde televisieserie te bezitten.

[image-121246]

Als spannend jongensboek is Knightfall een aanrader.

Het tweede seizoen start precies na het einde van het eerste seizoen. Landry heeft door zijn ondoordachte relatie met de koningin nu verschillende problemen. De koning van Frankrijk lust zijn bloed en zint op wraak. Aan de andere kant heeft Landry zoveel regels van de tempeliers gebroken dat hij uit de orde wordt gezet. De vraag voor Landry is of hij al zijn energie steekt in de terugkeer naar de orde of naar de bescherming van zijn buitenwettelijke kind. Als zijn baby in relatieve veiligheid is keert Landry terug bij de orde. In genade aangenomen, maar wel flink gestraft. Hij start onderaan de ladder. Bovendien is niet iedere tempelier blij met de terugkeer van Landry. Het resulteert in een harde tijd.

Het tweede seizoen speelt met de realiteit. Sommige gebeurtenissen, zoals de ondergang van de tempeliers, hebben werkelijk plaats gevonden. Dat de motivatie achter die teloorgang een relatie zou zijn is natuurlijk fictie. Het realistische verhaal is dat de orde veel macht had en ongekend grote schatten zou hebben. Dat laatste is echter nooit bewezen. Onder historici wordt er daarom over getwist of dat een van de redenen was achter de teloorgang van de tempeliers. Knightfall speelt daar echter wel slim op in. Het maakt een ongeloofwaardig verhaal toch geloofwaardig genoeg om te volgen. Bovendien is de serie gewoon fijn entertainment.

Knightfall
© History

Als avonturenserie is dit tweede seizoen goed te doen. Het samenspel tussen de verschillende acteurs is goed. De gevechtscènes zijn over het algemeen prima. De zoektocht naar de buitenwettelijke baby heeft bijna Bijbelse proporties. Alleen opvallend dat de prins deze zoektocht zelf doet. Daar hebben een koning en een prins toch echt andere vazallen voor. Het zijn dit soort zaken die de serie naar beneden halen. Aan de andere kant is het neerzetten van de kwade macht Ed Stoppard (The Frankenstein Chronicles) als koning Philip en Tom Forbes (Free Rein) als prins Louis wel een goed idee.

Als spannend jongensboek is Knightfall een aanrader. Het is niet als serieus historisch drama bedoeld. In die zin delft deze televisieserie het onderspit ten opzichte van het eerder genoemde Vikings of The Last Kingdom. Die series flirten meer met de historische realiteit. Voor fans van televisieseries als Robin Hood, Frontier of Marco Polo is dit echter een aanrader.
Volg Knightfall
While I Breathe, I Trust the Cross
While I Breathe, I Trust the Cross