9
Peter Rotthier geeft "Keizersvrouwen - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Peter Rotthier op 11 februari 2020.
3
0

Keizersvrouwen - Seizoen 1

Xandra Keizer heeft een zwaar leven achter de rug. Wanneer deze serie start lijkt ze echter met de twee voetjes netjes op de grond te komen. Haar man krijgt een belangrijke aanstelling op het gemeentehuis en het gaat het koppel voor de wind. Het verleden van Xandra blijft haar echter achtervolgen. Misschien niet onverwacht, als je je als ex-luxe callgirl beweegt in de wereld van de beau monde.

De ontmoeting met een ex-klant op de receptie ter ere van de aanstelling van haar man, brengt Xandra van de wijs. Ze duikt het nachtleven in en loopt een ex-collega tegen het lijf, die haar vraagt om haar te helpen met haar escortbureau. Dat bureau blijkt echter gebruikt te worden om geld wit te wassen van een misdaadbende, die deels geleid wordt door de moeder van Xandra.

Voor Xandra is haar moeder zo dood als een pier. De ellende die ze als kind heeft moeten doorstaan, werd allemaal gedirigeerd door moederlief, die absoluut geen greintje empathie blijkt te hebben. In de loop van de serie zullen alle puzzelstukjes uit het verleden van Xandra langzaam maar zeker op zijn plaats komen te liggen. Zeker als moederlief haar pijlen richt op de dochter van Xandra.

Keizersvrouwen
© AVROTROS

Xandra komt terecht in een criminele wereld waar diverse bendes het laken naar zich toe willen halen en waar haar moeder stevig de touwtjes in handen probeert te houden. Om een of andere reden tracht ze het ‘gelukkige leventje’ van haar dochter kapot te maken en daarvoor neemt ze risico’s waarbij haar misdadig leven in de picture komt te staan bij de politiediensten.

Keizersvrouwen ontwikkelt zich vanaf de start langzaam maar zeker tot een sterke serie die een geloofwaardig verhaal op de kijker loslaat en waar actrice Karina Smulders (Nieuwe Buren), als Xandra Keizer, flink haar ‘vrouwtje’ staat tegenover de Vlaamse topactrice Hilde Van Mieghem (Moeder waarom leven wij).

Van Mieghem weet op bijna onvergetelijke wijze de moeder van Xandra te vertolken. Geen sinecure om tegenover zo iemand als actrice overeind te blijven, zeker als de makers later in de serie ook nog Barbara Sarafian (Baptiste) laten opdraven. Gelukkig heeft Sarafian in dit eerste seizoen nog een bescheiden rol. Het wordt echter duidelijk dat, indien er een tweede seizoen van Keizersvrouwen volgt, de Vlaamse Sarafian de belangrijkste tegenspeelster zal worden van Smulders.

Keizersvrouwen is een serie waar vrouwen het hoge woord voeren en de lakens uitdelen. Voor een misdaadverhaal is dat vrij ongewoon. Het gebeurt wel meer dat in misdaadseries vrouwen met een leidinggevende rol opgevoerd worden maar die worden dan meestal omringd door mannen die meer dan genoeg in de belangstelling komen te staan.

Bij Keizersvrouwen dienen de heren echter meer als opvulsels, ook al zijn er wel enkelen die een belangrijke rol vervullen in het verhaal. Ze fungeren eerder als noodzakelijk kwaad, dan als op de voorgrond tredende personages. Zelfs de man van Xandra komt alleen maar in beeld om het verhaal aan elkaar te knopen, hoewel hij het ook niet onder de poes heeft met de misdaadorganisaties in de stad.

Keizersvrouwen is een sterke serie, die zeker een vervolg verdient. Na het einde van het eerste seizoen kan men alvast een andere richting uitgaan. Hiervoor zijn in het tweede deel van dit eerste seizoen al diverse zaadjes gezaaid. Benieuwd of men hier op verder mag bouwen.
Volg Keizersvrouwen
Achter de spiegel
Achter de spiegel