8
Peter Rotthier geeft "Keizersvrouwen - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Peter Rotthier op 18 november 2019.
2
0

Keizersvrouwen - Eerste aflevering

De man van Xandra Keizer (Karina Smulders) wordt de nieuwe woordvoerder van het stadhuis van Amsterdam. De pilot van deze nieuwe Nederlandse serie komt dan ook op gang tijdens de aanstelling van haar echtgenoot. Tijdens zijn speech wordt Xandra aangesproken door een oudere man en wordt het de kijker al vlug duidelijk dat de dame een verleden heeft in het erotische amusement. Haar reactie op de man is echter zeer extreem, maar dat mag de kijker zelf ontdekken.

De ontmoeting op de receptie zorgt er echter voor dat Xandra de kluts kwijt is en het nachtleven induikt. Daar ontmoet ze een ex-collega, die nu haar eigen zaak runt, en voor ze het weet rolt ze opnieuw het wereldje uit haar verleden binnen.

Niet direct een gegeven om warm van te worden, zal je denken, want het lijkt het beetje op herkauwde kost van een andere Nederlandse serie, Meisje van Plezier, waar de basis van het verhaal zich in dezelfde sfeer afspeelt. Toch zal het al vlug duidelijk worden dat Keizersvrouwen verder gaat dan Meisje van Plezier en dat de omkadering ook helemaal anders is.

Het verleden van Xandra speelt hierbij natuurlijk een rol en dan heb ik het niet over haar verleden als callgirl. Xandra heeft een zware jeugd achter de rug en laat haar verwende en onhandelbare dochter een deeltje van haar vorig leven zien. Als kijker kijk je dan ook niet vreemd op dat ze in het wereldje van de prostitutie is terecht gekomen.

De eerste aflevering van Keizersvrouwen maakt ook al vlug duidelijk dat deze serie meer in zijn mars heeft dan een verhaal van een dame die opnieuw haar oude leventje oppakt. Manlief mag dan een mooie functie versierd hebben op het stadhuis, hij ontdekt al vlug dat er ook daar enkele addertjes onder het gras zitten. Terwijl de ex-collega, annex vriendin, van Xandra ook in vieze (drugs)papieren blijkt te zitten.

Stof genoeg om een mooie serie samen te stellen die heel wat mensen aan de buis zal kluisteren de komende weken. De makers hebben alvast alles uit de kast gehaald om alles mooi en stijlvol in beeld te brengen. Hierbij willen we ook opmerken dat de dramatische nuances die het verhaal herbergen, op een schitterende manier geïntegreerd worden zonder dat er daarbij overdreven geacteerd wordt.

Aflevering één van Keizersvrouwen zal alvast zijn doel niet gemist hebben om nieuwsgierige kijkers te overtuigen om ook de komende weken de avonturen van Xandra Keizer en haar gezin verder te bekijken. De pilot en de cliffhanger, die je al van ver zag afkomen, zorgen er echter wel voor dat we in ieder geval al uitkijken naar aflevering twee om te zien waarheen dit verhaal heen zal gaan. Origineel is het niet direct maar de spanning die al opgebouwd wordt, doet verlangen naar meer.
Volg Keizersvrouwen
Achter de spiegel
Achter de spiegel