Hostages – Eerste aflevering
8
Wichita van Rijkom geeft Hostages – Eerste aflevering een 8.

Hostages – Eerste aflevering

Een ogenschijnlijk rustig TV avondje in een typisch rijke Amerikaanse buitenwijk. Vader, moeder, zoon en dochter zitten op de bank een sportwedstrijd te kijken. Dan wordt er uitgezoomd, en zien we een groep gewapende overvallers met maskers om hen heen. Dit is een omschrijving van wat de kijker binnen de eerste minuut van de nieuwe CBS serie Hostages te zien krijgt. Een sterke binnenkomer, want als kijker wil je graag weten hoe dit verder gaat.

De omschrijving van Hostages is kort maar krachtig. Het is een serie die gaat over een arts wiens familie gegijzeld wordt de dag voordat zij de president van Amerika, Paul Kincaid (James Naughton) zou opereren. De gijzelnemers willen maar een ding, de arts moet de president laten overlijden op de operatietafel om zodoende haar familie te redden. De vrouwelijke hoofdrol, Dr. Ellen Sanders is weggelegd voor Toni Collette (United States of Tara). De mannelijke hoofdrol, het hoofd van de gijzelnemersgroep genaamd Duncan Carlisle, wordt gespeeld door Dylan McDermott (American Horror Story). Twee bekende namen die worden aangevuld door een eveneens sterke cast.

Na de openingsscène gaan we twaalf uur terug in de tijd. We leren de hoofdkarakters een beetje kennen en zien wat er vooraf is gegaan aan de gijzeling. Duncan Carlisle blijkt een FBI agent te zijn met een groot ego, die een alleenstaande vader is geworden nu de moeder van zijn dochter in een coma in het ziekenhuis ligt. De familie Sanders lijkt op het eerste oog een typische ‘all American family’ maar zoals verwacht, schijn bedriegt. De familieleden blijken ieder voor zich geheimen voor elkaar te hebben, maar een ding is al gauw op te merken; echt gelukkig zijn ze niet.

Vader van het gezin, Brian Sanders (Tate Donovan, The O.C.) probeert zijn vrouw en kinderen (Quinn Shephard & Mateus Ward) te beschermen maar wordt uiteindelijk flink onder druk gezet door de gijzelnemers met zijn eigen escapades. Ze hebben overal ogen en oren en aan alles gedacht blijkt wel, er lijkt geen ontkomen aan de situatie. De overige gijzelnemers naast Duncan zijn, Archer (Billy Brown, Dexter), Sandrine (Sandrine Holt, House of Cards) en Kramer (Rhys Coiro, 24). Helaas weten we nog niet zo veel van hen als kijker. Wat wel al duidelijk werd is dat ze veel contacten hebben en de familie van alle kanten onder druk kunnen zetten.

Het verhaal van Hostages is gebaseerd op een Israëlische serie welke over enkele weken daar in première zal gaan. Met een naam als Jerry Bruckheimer als executive producer en productiebedrijf achter deze serie verwachtte ik er eigenlijk best veel van. De pilot stelde mij gelukkig in ieder geval absoluut niet teleur! De spanning werd goed vastgehouden gedurende de hele aflevering en de karakters werden krachtig neergezet door de gehele cast. Het verhaal is sterk begonnen en vraagt om meer. Wie zal dit overleven en wie niet? Komen de geheimen van de familie Sanders uiteindelijk uit en waarom wil zo een grote groep eigenlijk de president van Amerika dood hebben?

Mijn enige twijfelpunt op dit moment is of zij de spanning gedurende een heel seizoen kunnen vasthouden. Het verhaal is immers wat magertjes voor een compleet TV seizoen naar mijn idee, dus ik ben benieuwd hoe zij dit willen gaan voortzetten. Veel vragen zijn op dit moment nog onbeantwoord, nog een paar goede afleveringen vullen moet dan ook geen probleem zijn. Hoe het seizoen daarna verder zal gaan is mij echter nog niet helemaal duidelijk. Zal deze serie overeind blijven tussen alle goede spanning/actie/drama series die er op dit moment al op de buis zijn in de VS? Mijn eerste gevoel bij Hostages is in ieder geval goed! Ik kijk dan ook zeker uit naar de volgende afleveringen van deze spannende serie en hoop dat zij dit sterke niveau kunnen blijven vasthouden. Vandaar ook dit cijfer voor deze pilot aflevering!

Over de auter, Wichita van Rijkom

Wichita van Rijkom
Wichita, geboren in 1991, is een groot dierenliefhebber, die daarnaast ook erg houdt van schrijven en tv-series kijken. Ze is ondanks haar leeftijd helaas alweer ruim vijftien jaar arbeidsongeschikt en vindt daardoor veel afleiding en plezier in het kijken naar tv programma’s. Een perfecte combinatie als het aankomt op het recenseren voor MijnSerie. In het verleden heeft zij al eens meegeschreven aan een boek over een van haar ziektes en sinds begin 2013 schrijft zij recensies voor deze site. Door het vele reizen in haar jeugd en de internationale contacten die zij haar hele leven lang al heeft is Engels altijd als een tweede taal voor haar geweest. Om die reden schrijft zij af en toe niet alleen in het Nederlands maar ook in het Engels recensies voor MijnSerie.
Bekijk profiel van Wichita van Rijkom