Peter Rotthier geeft "Grond - Eerste aflevering" een 9.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 29 Oktober 2021.
4
0

Grond - Eerste aflevering

Grond is een serie waarin de traditie van de repatriëring van overleden Marokkanen belicht wordt op een soms humoristische wijze.

Adil El Arbi en Bilall Fallah maakten met hun films Black and Patser zoveel indruk dat de poort naar Hollywood wijd openging. Ze kregen de kans om enkele afleveringen van Snowfall te regisseren. Daar eindigde het feestje echter niet. Met Bad Boys For Life duwden ze de deur naar eeuwige roem helemaal open. Ondertussen zijn ze volop bezig met de voorbereiding van de film Batgirl en staan ze ook op de eerste plaats om een eventuele vierde Beverly Hills Cop film onder handen te nemen.

Toch vergeet het Antwerpse duo ook hun Vlaams-Marokkaanse roots niet. Met Grond leveren ze in Vlaanderen weer een productie af met een internationale uitstraling. Opnieuw duiken ze in de wereld van hun afkomst en kaarten ze het probleem aan van de repatriëring van gestorven Marokkanen. Het fenomeen is meer een traditie dan een religieuze noodzaak. Toch blijven veel Islamitische Europeanen het noodzakelijk vinden om begraven te worden in de grond van hun thuisland.

Grond lijkt een hele serieuze serie te zijn maar dat mag je gerust met een korreltje zout nemen.

Met dit idee gingen ze aan de slag en belandde ze bij de weduwnaar Omar Boulasmoum (Ben Hamidou, De vijfhoek) die met zijn familie een bedrijf heeft dat deze repatriëringen organiseert. Omar runt zijn bedrijf samen met zijn dochter Nadia (Ahlaam Teghadouini, Hoodie) en haar man, Rachid (Saïd Boumazoughe, Mocro Maffia). Wanneer Omar naar Mekka trekt verdeelt hij echter het bedrijf tussen zijn dochter en zijn zoon, zodat ze alle twee een gelijkaardig aandeel hebben in de zaak. Dit tot groot ongenoegen van Rachid, die al jaar en dag zijn ziel steekt in de zaak van zijn schoonvader.

Echt ongelijk kunnen we de man niet geven want de zoon van Omar, Ishmael (Yassine Ouaich, Keizersvrouwen) is een nietsnut die totaal geen interesse heeft in de zaak. Samen met zijn vriend JB zoekt Smile, zoals hij door zijn vrienden genoemd wordt, een manier om snel en zonder veel inspanning rijk te worden. Ishmael is ook niet echt gelukkig met het feit dat pappa hem de helft van de zaak door zijn strot boort.

En toch zal deze beslissing van pappalief de aanzet zijn om het ei van Columbus te vinden wanneer de familie van een overledene onenigheid heeft over het al dan niet repatriëren van hun vader. De ene broer wil zijn vader laten repatriëren terwijl de andere absoluut wil dat hij in België begraven wordt omdat de kosten van een repatriëring vrij hoog kunnen oplopen.

Door een ongelukkige investering van Rachid, beschikt de repatriëringszaak echter over een paar grote boxen met Marokkaanse grond. Voelen jullie hem al aankomen? Juist, Ismahel vindt een compromis om de twee broers tevreden te houden. De aangespoelde grond wordt gebruikt om hun vader te begraven in België.

Hoe deze zakelijke inval de toekomst van het bedrijf zal beïnvloeden zullen we in de komende weken wel te zien krijgen. Een ding is zeker, de problematiek van al dan niet repatriëren zal veelvuldig aan bod komen. Toch wordt het ook duidelijk dat deze serie ook andere paden zal bewandelen, want vader Omar is helemaal niet op weg naar Mekka. En hoe gaat Rachid reageren met de invloed van Ismahel op het bedrijf?

Met deze uiteenzetting lijkt Grond een hele serieuze serie te zijn maar dat mag je gerust met een korreltje zout nemen. Het basisgegeven is voor de Islamitische gemeenschap zeker een serieuze aangelegenheid. De manier waarop dit echter in beeld gebracht wordt is dat niet altijd. Er wordt heel veel ruimte gelaten om een flinke dosis humor te integreren waarbij de makers, zeker voor Islamitische kijkers, soms de grens opzoeken.

Net zoals bij hun Belgische films trekken Adil en Bilall een vaatje open met jonge minder bekende acteurs die de belangrijkste rollen mogen vertolken, bijgestaan door enkele oude rotten in het vak die links en rechts voor een bijrol(letje) mogen komen opdraven. Wie de films van het duo gezien heeft, zal zeker hun streven naar perfectie en hun no nonsens stijl herkennen in Grond. Het is lang geleden dat ik nog zo'n intrigerende eerste aflevering gezien heb, die je doet verlangen naar een vervolg.

Voorlopig wordt Grond alleen maar in Vlaanderen uitgezonden. Binnenkort zal de serie echter ook te zien zijn via Netflix.
Volg Grond
Nejma