5
Ron Schoonwater geeft "Frontier (2016) - Seizoen 1" een 5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 14 februari 2017.
0
0

Frontier (2016) - Seizoen 1

Een avonturendrama dat zich afspeelt in het roerige Canada rond het jaar 1700. Het heeft alle ingrediënten om er een heerlijk kruidig gerecht van te maken. Het krachtenspel in die periode tussen Engelsen, Fransen, Schotten, Amerikanen en Indianen biedt kansen voor een inventief verhaal en plot. Helaas blijkt Frontier (2016), vooral de eerste drie afleveringen, zich vast te bijten in te veel verhalen met te weinig diepgang en structuur. Er is een duidelijke machtsstrijd tussen de half Ier, half Cree Declan Harp (Jason Momoa, Game Of Thrones) en de gewiekste en brute Engelsman Lord Benton (Alun Armstrong, New Tricks). Het verhaal schiet echter, zeker in het begin, teveel kanten op om echt interessant te worden. Declan verzet zich tegen de Hudson's Bay Company van Lord Benton omdat die zijn indiaanse familie bruut heeft vermoord. Een prima uitgangspunt voor een interessant verhaal, maar helaas worden er teveel personages bij betrokken waardoor dit verhaal enigszins ondersneeuwt.

Frontier (2016)
© Discovery Channel

Zo speelt de jonge Engelsman Michael Smythe (Landon Liboiron, Hemlock Grove) een grote rol. Als verstekeling reist hij door onvoorziene omstandigheden mee op het schip van de Hudson's Bay Company van Lord Benton. Het levert direct één van de vele twijfels op of de verhaalschrijvers de serie wel serieus namen. Michael wordt namelijk pas ontdekt net voor de kust van Canada. Dus weken nadat hij vanuit Engeland is vertrokken. Niemand schijnt het eten gemist te hebben of hem gehoord of gezien te hebben (waar zou hij zijn behoefte gedaan hebben?). Frontier (2016) zit jammer genoeg vol met dit soort missers die niet allemaal genoemd kunnen worden in deze recensie. Michael wordt na zijn ontdekking gedwongen door Lord Benton om voor hem te werken. Lord Benton heeft namelijk Michaels vriendin Clenna Dolan (Lyla Porter-Follows, Reign) in handen. Michael moet Declan bespioneren, maar kiest al snel voor de kant van Declan en zijn volgers.

Het geeft dit deel van de serie een klein plusje.

Kapitein Chesterfield (Evan Jonigkeit, X-Men, Days Of Future Past) is de wrede rechterhand van Lord Benton. Hij wordt, net als veel anderen, slim bespeeld door bareigenaar Grace Emberly (Zoe Boyle, The Astronaut Wives Club). Grace blijkt echter sterke gevoelens te hebben voor Declan. Imogen, de zus van de overleden vrouw van Declan, is een stoere indiaanse vrouw. Zij volgt Declan door dik en dun, ook wanneer de andere leden die Declan volgen afvallen. Daarnaast spelen de Schotse broers Brown een grote rol in deze serie, naast een puissant rijke Amerikaan en zijn hulp die het geweld niet schuwt. Dan zijn er ook nog indianen die een belangrijke rol spelen in de handel van huiden en bont.

Frontier (2016)
© Discovery Channel

Pas bij de laatste drie afleveringen komt de serie in iets rustiger vaarwater. Althans, wat het vertellen van het verhaal betreft. Schrijvers Greg Nelson (aflevering drie en vier) en Greg Spottiswood (aflevering zes) blijken beter in staat het verhaal te vertellen. Niet dat er dan geen (soms tenenkrommende) onvolkomenheden meer in zitten, maar het heeft een bepaalde spanning en plot. Iets wat de eerste drie afleveringen eigenlijk ontberen. De introductie van kapitein Johnson (Charles Aitken, The Knick) helpt daar kortdurend aan mee. Belangrijk aspect is echter ook het feit dat Declan en Lord Benton eindelijk oog in oog staan. Het geeft dit deel van de serie een klein plusje. Om in termen van cijfers te spreken krijgen de eerste drie afleveringen een vier. De laatste drie een voorzichtig zesje.
Volg Frontier (2016)
The Sins of the Father
The Sins of the Father