8.5
Helgoned geeft "Frasier - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Helgoned op 10 augustus 2013.
0
0

Frasier - Seizoen 1

Frasier is de spin-off van de populaire comedyserie Cheers. De serie Cheers ging over een barman in Boston, die met zijn personeel en klanten elke week het nodige beleeft. Eén van die klanten was dokter Frasier Crane. Cheers liep van 1982 tot en met 1993. Toen de serie stopte waren er veel geruchten over nieuwe projecten rond bepaalde acteurs uit Cheers. Het was verrassend dat het juist een serie werd rond één van de stamgasten. De serie Frasier draait om Frasier Crane, de psychiater en ex-vriend van bardame Diane Chambers. Ten tijde van de serie Cheers trouwde Frasier met Lillith, samen kregen ze een zoon Frederick maar later zijn ze gescheiden.

In Cheers was Frasier al een belezen, betweterige, maar soms ook wereldvreemde psychiater. In zijn eigen comedyserie wordt daarop voortgeborduurd, maar wordt op een aantal punten daar ook afgeweken van het personage in Cheers. In Cheers was Frasier enig kind en zijn vader (een wetenschapper) al overleden. In zijn eigen serie heeft Frasier een jongere broer en is zijn vader nog steeds in leven.

In dit eerste seizoen verhuist Frasier van Boston naar Seattle. Hij wordt daar radiopsychiater bij een lokaal radiostation. In zijn nieuwe baan ontmoet hij collega’s als zijn vrouwelijke producent Roz Doyle en mede-presentatoren als sportjournalist Bulldog Briscoe en culinair journalist Gil Chesterton. Door de verhuizing naar Seattle komt Frasier ook weer meer in contact met zijn broer Niles en hun vader Martin. Martin is weduwnaar en gepensioneerd politieagent. Door een schotwond heeft hij chronisch last van zijn heup gekregen en heeft daardoor verzorging nodig. Als Frasier besluit om hem en zijn verzorgster Daphne in zijn appartement op te nemen, biedt dat genoeg stof voor de nodige verwikkelingen.

Terwijl Frasier en zijn broer Niles zeer veel op elkaar lijken, is hun vader Martin het tegenovergestelde van zijn zoons. Sherry versus bier, Italiaans specialiteitenrestaurant versus het stamcafé Duke’s en opera versus baseball. Verder is Niles Crane ongelukkig getrouwd en wordt hij al snel verliefd op Daphne. Roz Doyle is een niet altijd even snuggere mannenverslindster en dan is er ook nog Eddie. Eddie is de hond van Martin, een Jack Russell terriër die een heel eigen wil heeft. Zo is Eddie bijvoorbeeld specialist in het lang aankijken van mensen zonder te knipperen met zijn ogen.

De scripts van Frasier zijn vanaf de eerste aflevering sterk. Er zit veel gelaagde humor in de afleveringen. De comedy is soms gebaseerd op ongemakkelijke situaties waarin de hoofdpersonen terechtkomen, soms zijn het flauwe woordgrappen en soms is het verfijnde sarcastische humor. De personages zijn goed uitgewerkt, ze worstelen met herkenbare problemen en zijn sympathiek en menselijk. Frasier is een kundige psychiater die mensen van goed advies kan dienen. Zijn eigen vrijgezellenleven is niet altijd op orde en het volgen van adviezen van zijn vader of broer gaat hem niet altijd goed af.

In de loop van de serie komt een groot aantal acteurs uit Cheers ook op bezoek bij Frasier. In dit seizoen is dat ex-vrouw Lilith. Tijdens de radioshow van Frasier belt ook een groot aantal mensen in met hun problemen. Dat zijn vaak beroemde personen; dit seizoen zijn het onder andere Ben Stiller, Jay Leno, Jeff Daniels, Mel Brooks, Mary Tyler Moore en Eddy van Halen. Die aandacht voor kleine details is een ander pluspunt van de serie. Frasier is een echte comedyklassieker en een succes vanaf de start. De eerste aflevering won ook meteen een Emmy voor het best geschreven script. Er zouden nog 36 Emmy’s volgens in de loop der jaren, waarmee het de meest bekroonde comedyserie aller tijden is. Frasier liep elf seizoenen van 1993 tot en met 2004 en wordt momenteel herhaald door Comedy Central.
Volg Frasier
Goodnight, Seattle (2)
Goodnight, Seattle (2)