5.5
Helgoned geeft "FBI: Most Wanted - Eerste aflevering" een 5.5.
Geschreven door Helgoned op 30 januari 2020.
2
0

FBI: Most Wanted - Eerste aflevering

Dick Wolf plaveide de weg voor een nieuwe serie in het eerste seizoen van de serie FBI (momenteel te zien bij Veronica). In de achttiende aflevering van FBI werd een speciale taskforce geïntroduceerd die jacht maakt op de meest gezochte criminelen. De taskforce staat onder leiding van speciaal agent Jess Lacroix (Julian McMahon, Nip/Tuck). Hij is een alleenstaande vader die zijn dochter Tali (YaYa Gosselin) alleen opvoedt, nadat zijn vrouw vier jaar geleden in Afghanistan is overleden.

FBI: Most Wanted
© CBS

De rechterhand van Lacroix is voormalig politie agente Sheryll Barnes (Roxy Sternberg, Absentia), die ook een dochter alleen moet opvoeden. Het team bestaat verder uit Clinton Skye (Nathaniel Arcand, Heartland) en de heetgebakerde Ken Crosby (Kellan Lutz, The Comeback). De technologische specialist Hana Gibson (Keisha Castle-Hughes, Game of Thrones) is een belangrijke schakel van het team achter de schermen. Zij is een agente met een apart gevoel voor humor, die duidelijk wat extra’s aan het team toevoegt.

De eerste aflevering Dopesick ging op 7 januari 2020 in première en daarin gaat het over de dokter Justin Brock (Henry Thomas, The Americans) die zijn medisch ambt niet echt getrouw uitvoert door diverse pillen illegaal te verkopen. Als hij na zijn werk thuiskomt ziet hij dat er ingebroken is. Hij betrapt de inbreker op heterdaad en schiet deze dood. Zijn vrouw is ook twee keer geraakt door schoten van de inbreker. Terwijl de alarmlijn meeluistert maakt hij een cruciale fout als hij besluit zijn zwaargewonde vrouw ook dood te schieten. Daarmee komt Justin Brock op de lijst van FBI: Most Wanted.

Terwijl het team aan de slag gaat, maken we kennis met de personages van het team en hun werkwijze. De agenten hebben de beschikking over een speciale bus met diverse high tech snufjes. Dat komt goed uit, want de malafide dokter heeft naast zijn praktijk in de staat New York ook een illegale nevenvestiging in Pennsylvania. Ze ontdekken dat de dochter van Brock daar studeert én de beschikking heeft over diverse geheime bankrekeningen van haar vader.

FBI: Most Wanted
© CBS

In de pilotaflevering ligt de nadruk vanaf de start op de jacht op de misdadiger. Geen lange introductie van de leden van het team, maar meteen over naar de actie. Dat is uiteraard mooi voor de snelheid, maar de actie is niet heel onderscheidend van die in FBI, Chicago PD of NCIS om er een paar te noemen. De gastrol van Henry Thomas als de duivelse dokter Brock is zoals gebruikelijk prima, hij kan overtuigend zowel een betrouwbare agent als een oplichter spelen. Verder valt ook Keisha Castlebar-Hughes als Hana Gibson op, haar rol is ook overtuigend. De dialogen zijn verder vrij braaf, de interactie tussen de personages is nog voorspelbaar en de procedures van de FBI zijn alom bekend uit de moederserie. Het is niet slecht, maar deze eerste aflevering vind ik ook niet opvallend.
Volg FBI: Most Wanted
Bonne Terre
Bonne Terre