10
Peter Rotthier geeft "The Pier - Eerste aflevering" een 10.
Geschreven door Peter Rotthier op 28 januari 2019.
2
0

The Pier - Eerste aflevering

Drama in de overtreffende trap is de juiste omschrijving voor de eerste aflevering van het Spaanse El Embarcadero. Bij ons gaat de serie door het leven als The Pier en afgaand op de pilot komen we al tot de vaststelling dat dit een topper is die bij tijd en wijlen door merg en been gaat maar waarin ongewild misschien ook een dosis galgenhumor verwerkt is.

Het verhaal van The Pier moet zich na die eerste aflevering echter nog helemaal ontplooien maar dat eerste uurtje zorgt er wel voor dat je weet dat de rest geen teleurstelling gaat worden.

De serie begint met een man, Oscar, die zijn vrouw aan het filmen is terwijl ze ontwaakt. Even later zien we hem vertrekken naar Frankfurt. Zijn vrouw Alex is een top architecte en sleept diezelfde dag een groot project in de wacht. Samen met haar vriendin en zakenpartner zet ze een stapje in het uitgaansleven. Tot zover lijkt alles pais en vree in deze serie.

Dat verandert wanneer Alex diezelfde nacht uit haar slaap gehaald wordt door de telefoon. Aan de andere kant van de lijn krijgt ze een politie-inspecteur te horen die haar vraagt om naar zijn stadje te komen om het lichaam van haar man te identificeren. Vol ongeloof vertrekt Alex midden in de nacht.

Ze blijft geloven dat het niet haar man kan zijn die daar opgebaard zal liggen, tot ze effectief zijn lijk ziet. Uit de vaststelling blijkt dat Oscar zelfmoord gepleegd heeft maar dat Alex echt niet gelooft in dat verhaal. Wanneer ze de spullen die haar man bij zich had in handen krijgt merkt ze dat hij een tweede telefoon had en een geheim leven met de vrouw die we aan het begin van het verhaal zagen. Aan het eind van de pilot ontmoet ze trouwens de minnares van haar man. Het wordt echter een vreemde ontmoeting tussen de twee vrouwen van Oscar.

Tussendoor krijgen we ook een aantal flashbacks te zien van wat er gebeurd is met Oscar. Niet dat je al te weten komt waarom zijn leven ten einde kwam. Wat we wel zien is een stukje van zijn tijdsbesteding voor hij de dood in de ogen kijkt.

Waar dit verhaal in de toekomst heengaat is voorlopig nog koffiedik kijken, maar dat het rare wendingen zal ondergaan voel je aankomen. Zelfs een genre op deze serie plakken is onmogelijk na deze eerste aflevering, want wordt dit nu een misdaadverhaal waarbij we op zoek gaan naar de dader of wordt dit een drama waar de twee vrouwen proberen te overleven zonder hem? De logica zegt dat het een mix van de twee zal worden en dan blijft de vraag wie van de twee in leven blijft.

Op dit moment doet dat er niet echt toe want wat we te zien kregen was magistraal acteerwerk en een fantastische cinematografie. De manier waarop alles in beeld wordt gebracht is ronduit prachtig en legt heel wat spanning in het geheel. De eerste aflevering draait grotendeels rond het overlijden van Oscar en zijn begrafenis. Maar ook de naweeën van het gebeuren zorgen voor enkele prachtige scenes.

El Embarcadero
© Movistar+

Het verhaal van The Pier moet zich na die eerste aflevering echter nog helemaal ontplooien maar dat eerste uurtje zorgt er wel voor dat je weet dat de rest geen teleurstelling gaat worden. Als de overige afleveringen hetzelfde niveau halen van de pilot en het verhaal goed in elkaar zit zal de score van deze eerste aflevering aan het eind ook overeind blijven staan, want een topscore geven aan een pilot houdt een risico in.
Volg El Embarcadero
Episode 8
Episode 8