Death in Paradise - Seizoen 9 (DVD)
6.5
Helgoned geeft Death in Paradise - Seizoen 9 (DVD) een 6.5.

Death in Paradise - Seizoen 9 (DVD)

Death in Paradise is een uiterst succesvolle, luchtige politieserie van de BBC. De setting is het fictieve Caribische eiland Saint Marie, waar de Britse inspecteur Jack Mooney (Arda O’Hanlon, Father Ted) met het lokale team misdaden oplost. Vroeger was de serie te zien bij de KRO, momenteel is de serie te volgen op BBC First, waar dit negende seizoen vanaf januari 2020 was te zien.

Commissaris Selwyn Patterson (Don Warrington, The Five) is eindverantwoordelijke, hij heeft zich in de loop der jaren omhoog gewerkt en stuurt Mooney en zijn agenten van afstand aan. Het team van Jack Mooney bestaat uit Jean-Pierre ‘JP’ Hooper (Tobi Bakare, bekend van de film Kingsmen: The Secret Service). Verder is daar de flamboyante en impulsieve agent Ruby Patterson (Shyko Ames, A very English Scandal), toevallig ook het nichtje van de commissaris, en detective sergeant Madeleine Dumas (Aude Legastelois, Nox).

Death In Paradise
© BBC One

Dit seizoen komt het politiekorps in aanraking met een moord op oudejaarsavond, waarbij het lijkt alsof een seriemoordenaar aan het werk is. Een vergiftigde kunstenares, een vermoorde wielrenner en een mysterieuze moord in een roeiboot zijn zaken die verder voorbij komen. Daarbij is er altijd sprake van een vreemde moord en daarop volgend speurwerk van het team.

De serie heeft in de loop der jaren verschillende hoofdpersonen gehad, zonder dat dit de serie ook maar enige schade heeft opgeleverd in de kijkcijfers. Dit negende seizoen kende ook weer zeer hoge kijkcijfers op de Britse televisie. Halverwege dit seizoen werd duidelijk dat er een nieuwe hoofdrolspeler komt, namelijk inspecteur Neville Parker (Ralf Little, Two Pints of Lager and a Packet of Crisps), die eerder een gastrol speelde in het tweede seizoen. Hij is een briljante, maar ook bijzondere speurneus met de nodige onhandige allergieën waaronder die voor muggenbeten.

Realistisch of spannend is het nergens, maar als je als kijker je daar niet door af laat leiden is de serie onderhoudend

De moorden zijn nooit echt gruwelijk en de mysteries zijn vooral grappig bedoeld. De schurken in de serie zijn dan wel moordenaars, maar geen keiharde, meedogenloze schurken. Samen met het gezellige en kleurrijke politiekorps blijft de serie daardoor voornamelijk plezierig tijdverdrijf. Realistisch of spannend is het nergens, maar als je als kijker je daar niet door af laat leiden, is de serie onderhoudend. Deze dvd-uitgave past daar ook bij, acht afleveringen op twee schijfjes, maar geen enkele extra’s. Leuk om één keer te kijken, maar daarna ben je de serie al weer gauw vergeten.

Over de auter, Helgoned

Helgoned
Een veertiger verslingerd aan goede televisieseries. Liefhebber van zowel klassieke als moderne series, van The Persuaders! en The Saint tot The Walking Dead, Person of Interest en The Americans. Voorheen schrijver voor het Britse cult TV magazine 'The Morning After' en sinds 2013 actief voor MijnSerie.
Bekijk profiel van Helgoned