De Zuidas - Eerste aflevering
7.5
Peter Rotthier geeft De Zuidas - Eerste aflevering een 7.5.

De Zuidas - Eerste aflevering

Advocaten reeksen zijn absoluut niet nieuw op ons televisiescherm. Ook in Vlaanderen en Nederland kregen we de voorbije jaren al heel wat eigen reeksen te zien waarin de pleiters en hun entourage het voor het zeggen hadden. Wie anno 2018 wil uitpakken met een nieuwe reeks waarin de advocatuur centraal staat moet dan ook straf uit de hoek komen om toch een meerwaarde te bieden ten opzichte van eerdere reeksen waarin de rechtsgang behandeld werd.

Voor vernieuwing moeten we zeker niet bij De Zuidas zijn maar wie een wekelijks een klein uurtje wil ontspannen, kan dit rustig meepikken.

Na de eerste aflevering van De Zuidas is het natuurlijk moeilijk om in te schatten waar deze nieuwe serie naar toe gaat maar afgaand op de eerste bevindingen ziet het er naar uit dat er weinig nieuws onder de zon zal te zien zijn. Advocaten die onderling kibbelen, stagiairs die de benen van onder hun lijf lopen om de heersers van het bedrijf te plezieren. Links en rechts duikt er al een stukje romantiek op. Een doordeweekse advocatenreeks dus.

Het verhaal van De Zuidas draait rond een fictief advocatenbureau gelegen in dit nieuwe Amsterdamse district. We maken kennis met de kandidaat stagiaire Sabia Bennani (Jouman Fattal, Project Orpheus) die haar opwachting maakt bij Van de Sande Grinten Meijer. Ondanks het slechte figuur dat ze slaat weet ze enkele maanden later toch haar opwachting te maken in het kantoor. Al vlug laat ze de bazen merken dat ze uit het juiste hout gesneden is voor de job.

Onder de hoede van Christine Meijer (Annet Malherbe, Gooise Vrouwen) en Edwin de keijzer (Robert de Hoog, Feuten) begint Sabia haar stage. Ondertussen wordt de tweede partner Rudolf van de Sande Grinten (Mark Rietman, Vuurzee) gestalkt door een vreemde man die een boodschap voor hem heeft. Meer komen we nog niet te weten maar dat het belangrijk zal worden in het vervolg van de reeks is duidelijk.

Zuidas
© BNNVARA

Sabia wordt al vlug ondergedompeld in de harde realiteit van het harde wereldje dat de advocatuur is. Je mag als beginnend advocate nog dromen over gerechtigheid en die na streven maar al tijdens haar eerste zaak wordt het haar duidelijk dat niet de rechtvaardigheid maar de cliënt primeert.

De start van De Zuidas mag er dus zijn en het beginverhaal is wel leuk maar vrij voorspelbaar voor Sabia. De kennismaking met de andere advocaten die hun opwachting maken in de serie was soms kort en de verhaallijnen ook niet direct verrassend. Voor vernieuwing moeten we zeker niet bij De Zuidas zijn maar wie een wekelijks een klein uurtje wil ontspannen, kan dit rustig meepikken.

Over de auter, Peter Rotthier

Peter Rotthier
Peter Rotthier is begin jaren negentig in de muziekjournalistiek gerold. Bijna twintig jaar lang was hij hoofdredacteur van een Vlaams rock/metal tijdschrift dat naast muziek ook oog had voor randverschijnselen als games, films, series en strips. In de meer dan vijftig jaar dat hij al op deze aardbol loopt heeft hij al heel wat series de revue zien passeren. Alle genres kunnen zijn interesse wekken en krijgen enkele afleveringen om zich te bewijzen. Zijn favorieten van de voorbije jaren waren onder andere Braquo, Black Sails, Games Of Thrones, The Leftovers, Mafiosa, The Brink en Hell On Wheels, om er maar een paar te noemen.
Bekijk profiel van Peter Rotthier