Pascal Jans geeft "Citadel - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Pascal Jans op 6 juni 2023.
4
0

Citadel - Seizoen 1

Sommige politici hebben ergens geen actieve herinnering meer aan. In de spionagewereld komt dit, niet geheel vrijwillig, ook voor. Wat de gevolgen hiervan zijn kun je zien in het actievolle Citadel.

Bij de aankondiging van Citadel waren mijn verwachtingen hooggespannen. Gecreëerd door de gebroeders Russo in combinatie met een sterrencast zijn alle ingrediënten aanwezig voor een topserie in wording. Mijn verwachtingen zijn niet helemaal ingelost. Na alle afleveringen te hebben gezien blijft er voor mij een vermakelijk tussendoortje over. Daar is uiteraard niets mis mee, maar ik had gehoopt op veel meer dan dat.

Acht jaar geleden viel het Citadel. Het onafhankelijke wereldwijde spionagebureau, dat de taak had om de veiligheid en zekerheid van alle mensen te handhaven, werd vernietigd door agenten van Manticore. Manticore is een machtig syndicaat dat de wereld vanuit de schaduw manipuleert. Met de val van het Citadel werden de herinneringen van elite-agenten Mason Kane (Richard Madden, Bodyguard) en Nadia Sinh (Priyanka Chopra, Quantico) gewist toen ze ternauwernood aan hun dood ontsnapten. Sindsdien zijn ze verborgen gebleven en hebben ze nieuwe levens opgebouwd onder nieuwe identiteiten, zich niet bewust van hun verleden. Totdat Mason op een nacht wordt opgespoord door zijn voormalige Citadel-collega, Bernard Orlick (Stanley Tucci, Inside Man), die zijn hulp hard nodig heeft om te voorkomen dat Manticore een nieuwe wereldorde vestigt. Mason gaat op zoek naar zijn voormalige partner, Nadia, en de twee spionnen beginnen aan een missie die hen de hele wereld over brengt in een poging Manticore te stoppen, terwijl ze worstelen met een relatie die is gebaseerd op geheimen, leugens en een gevaarlijke maar onsterfelijke liefde.

Bovenstaande verhaallijn dient voornamelijk als excuus om gedurende de afleveringen een aantal actiescènes in te luiden.

Bovenstaande verhaallijn dient voornamelijk als excuus om gedurende de afleveringen een aantal actiescènes in te luiden. Aan de actie is veel aandacht besteed. De serie heeft een budget van 300 miljoen dollar en dat zie je goed terug. Mason en Nadia zijn zeer creatief in het omleggen van zoveel mogelijk schurken. Ook hun tegenstanders zijn niet zachtzinnig en laten hun brute kant met enige regelmaat zien. De serie is hierdoor vermakelijk om naar te kijken, maar tegelijkertijd het enige wat het de kijkers te bieden heeft.

De verhaallijnen die je voorgeschoteld krijgt zijn naar mijn idee iets minder aandacht naar uitgegaan. Voornamelijk de geloofwaardigheid laat wat te wensen over. Het spel met het wissen van herinneringen of ze toch nog weer terug kunnen krijgen worden op een geforceerde manier gebracht. Door het op deze manier te brengen en verhaallijnen af te raffelen zorgen de makers er bij mij voor dat ik niet echt mee ga leven met de personages. Het ontdekken van een eventuele mol binnen Citadel wordt ook nooit echt spannend.

De verschillende tijdlijnen waar je gedurende de afleveringen tussen switcht helpt ook niet echt mee om er helemaal lekker in te komen. Flashbacks is niets mis mee, maar je kunt ook overdrijven. In veel afleveringen bevind je het grootste gedeelte in het verleden. Hierdoor proberen ze jou mee te nemen in de gebeurtenissen van voor het Citadel viel. Dit had van mij wat minder gemogen of gestructureerder mogen worden aangepakt.

Citadel
© Prime Video

Daarentegen lijkt de cast het wel naar hun zin te hebben. De chemie tussen Richard Madden en Priyanka Chopra spat van het scherm. Ze hebben duidelijk plezier gehad in het spelen van hun rollen en dat vergoed een hoop. Voornamelijk in de actievolle momenten zijn Richard en Priyanka op hun best. Ook Stanley Tucci geeft zijn personage extra glans door zijn acteerprestaties.

Zoals jullie op MijnSerie hebben kunnen lezen is Citadel vernieuwd voor een tweede seizoen. Ik hoop dat de makers de kritieken ter harte nemen om de serie naar een nieuw niveau te tillen. Als actieliefhebber zou ik deze serie zeker gaan kijken, want zoals aangegeven zijn de actievolle momenten vermakelijk om naar te kijken. Daarnaast zit er veel potentie in de wereld van Citadel. Nu is het zaak om dat op een nog betere manier vorm te geven.
Volg Citadel
Secrets in Night Need Early Rains
Secrets in Night Need Early Rains