Chernobyl: Inside The Meltdown is een Amerikaanse documentaire van de zender National Geographic. De serie ging in première op 25 april 2026.
De ramp bij Tsjernobyl is het ergste kernongeluk in de geschiedenis. Er kwam meer dan 400 keer zoveel straling in de atmosfeer vrij als bij de bom op Hiroshima. Deze serie, ter gelegenheid van het feit dat de ramp in Tsjernobyl 40 jaar geleden plaatsvond, vertelt het volledige verhaal, van de kernsmelting tot de doofpotoperatie van de KGB tot aan de huidige oorlog in Oekraïne.
Chernobyl: Inside The Meltdown vond ik vooral interessant omdat het niet alleen draait om de explosie zelf, maar ook om alles eromheen: de fouten, de paniek en de gevolgen voor gewone mensen. Sommige beelden zijn best heftig om te zien. Je merkt tijdens het kijken eigenlijk pas hoe groot die ramp echt was en hoeveel impact het jarenlang heeft gehad en nog steeds.
Wat mij vooral opviel van deze serie is hoe feitelijk accuraat de miniserie Chernobyl eigenlijk blijkt te zijn geweest. Heel veel van wat ik nu zag kende ik al, in gedramatiseerde vorm, van deze fantastische serie uit 2019.
Ja precies, dat had ik ook. Tijdens het kijken dacht ik meerdere keren, dit herken ik gewoon uit de serie Chernobyl. Best knap eigenlijk hoe dicht die miniserie bij de echte gebeurtenissen is gebleven. Alleen komt het in deze documentaire nog net wat harder binnen omdat je weet dat je naar echte beelden en echte verhalen kijkt.