8.5
Peter Rotthier geeft "Banking District - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 10 juni 2018.
2
0

Banking District - Seizoen 1

Paul Granier (Vincent Kucholl), de directeur van een Zwitserse familiebank, heeft zijn schaapjes op het droge. Hij heeft grootse plannen waar niemand van op de hoogte is. Na een huldiging waarbij hij in de bloemetjes wordt gezet keert hij terug naar huis. Daar vinden ze de diabetespatiënt ’s morgens bewusteloos terug in zijn salon. Paul belandt in een diepe coma en bij de top van de bank is het alle hens aan dek want er zijn enkele klanten die een afspraak hadden met Paul en die hun centen willen.

De nieuwsgierigheid van de kijker wordt al bij de intro zodanig opgewekt zodat hij die zes afleveringen tot de laatste seconde wil uitzitten.

Zijn broer Alexandre (Arnaud Binard, Maison Close) neemt aanvankelijk zijn plaats in aan het hoofd van het bedrijf. Waarna er echter een schrijven boven komt waarin Paul bepaalt dat mocht hij onbekwaam zijn om de bank te leiden zijn plaats moet ingenomen worden door zijn zuster Elisabeth (Laura Sepul, Enemy Public). Zij heeft echter al jaren eerder de deur van de bank achter zich toegetrokken en aanvankelijk laat ze het bestuur dan ook over aan haar broer.

Daar de geruchtenmolen op volle toeren draait en het een publiek geheim is dat de echte macht bij haar ligt wordt ze benaderd door enkele malafide investeerders die van Paul geld moesten krijgen. Het wordt Elisabeth dan ook snel duidelijk dat er meer aan de hand is dan dat haar broer zelf een overdosis insuline heeft ingenomen. Ze besluit haar verantwoordelijkheid te nemen en neemt haar positie als directeur van de bank in. Dit tot grote ontevredenheid van Alexandre en een aantal bestuursleden.

Elisabeth gaat op onderzoek uit en ontdekt dat Paul er een geheim leven op nahoudt. Daarnaast wordt ze geconfronteerd met een dreiging van de Amerikanen waardoor het zo bejubelde Zwitserse bankgeheim op de helling komt te staan. Dit zorgt er voor dat er in de bank zelf weinig mensen zijn die ze kan vertrouwen omdat velen voor hun toekomst vrezen. Langs alle kanten wordt ze tegengewerkt maar uiteindelijk weet ze ondanks de bedreigingen voor haar en haar dochter de waarheid toch te ontdekken.

Banking District
© RTS Un

Banking District is een reeks van Belgisch-Zwitserse makelij die je zou kunnen omschrijven als een krimi maar dan eentje zonder dat er politieagenten centraal staan. Als kijker krijg je een globale inkijk de Zwitserse bankwereld en het dilemma waar ze enkele jaren geleden mee worstelden: De opheffing van het ‘heilige’ bankgeheim. De serie is spannend tot de laatste aflevering en de nieuwsgierigheid van de kijker wordt al bij de intro zodanig opgewekt zodat hij die zes afleveringen tot de laatste seconde wil uitzitten. Het acteerniveau is goed tot zeer goed te noemen en de opening voor een eventueel vervolg mag er ook wezen. Geen cliffhanger om U tegen te zeggen maar een zijspoortje dat kan uitgroeien tot een nieuw seizoen.
Volg Banking District
The banker
The banker