8
Ron Schoonwater geeft "Bancroft - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 24 februari 2020.
1
0

Bancroft - Seizoen 2

Het is vuig, oneerlijk en corrupt. De wereld van Bancroft doet soms denken aan die van de andere Britse detectiveserie: Luther. In slechts vier afleveringen verkeert de kijker bij NPO Start Plus in een rollercoaster van emoties. Het voordeel van een korte serie is dat er weinig tijd is om van het plot af te wijken. Nadeel is dat de gaten die vallen soms door de kijker lastig in te vullen zijn.

Detective Elizabeth Bancroft (Sarah Parish, Medici) is inmiddels flink opgeklommen op de ladder bij de politie. Haar goede staat van dienst is, zoals kijkers van het eerste seizoen weten, slechts een dun laagje vernis. De breuk tussen haar zoon Joe (Adam Long, The Bay) lijkt definitief. Haar liefde voor hem maakt Elizabeth echter kwetsbaar. Joe is na de gebeurtenissen in het eerste seizoen verder afgegleden in een wereld vol drank en drugs. Wanneer er twee doden gevonden worden blijkt dit nauw verbonden te zijn met Joe.

Bancroft
© ITV

Het is vuig, oneerlijk en corrupt.

Politieagent Cliff Walker (Adrian Edmondson, War & Peace) weet dat Elizabeth schuldig is aan corruptie en de gebeurtenissen in het eerste seizoen, maar heeft dit tot op heden niet kunnen bewijzen. Wanneer Daanish (Ryan McKen, Temple), de kompaan van Bancroft, bij hem op zijn werkkamer terecht komt ziet Cliff de kans schoon meer te weten te komen achter de dubieuze zaken van Bancroft. De vraag is echter of hij deze keer wel voldoende bewijs in handen krijgt om zijn meerderen te overtuigen. Als Elizabeth steeds verder betrokken raakt bij de situatie van Joe lijkt zich voor Cliff een kans voor te doen.

Het eerste seizoen van de televisieserie Bancroft werd wisselend ontvangen. De een vond het een seizoen vol met gaten en onwaarschijnlijkheden. De ander vond het een spannend geheel dat eindelijk weer eens een andere kant en einde liet zien dan de meeste detectiveseries. Het tweede seizoen roept deels hetzelfde op. Soms onwaarschijnlijk, maar wel constant spannend. Ook met dank aan tegenspeelster Charlotte Hope (Game Of Thrones) die met haar rol als vriendin van Joe een prima personage weet neer te zetten.

Persoonlijk heeft dit seizoen me meer weten te overtuigen dan het eerste seizoen. Het verhaal zit beter in elkaar. De spanning, maar vooral het spel van de driehoek Charlotte (vriendin), Sarah (Bancroft) en Adam (Joe) weet te overtuigen. Verder is de tweede verhaallijn constant op de achtergrond aanwezig. Door de korte duur ligt de focus volledig op deze twee verhaallijnen. Natuurlijk komen die een keer samen, maar om te ontdekken hoe dat gebeurt moet je dit seizoen kijken. Het is meer dan de moeite waard.
Volg Bancroft
Episode 3
Episode 3