8.5
Sam Blaauboer geeft "Attack on Titan - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door Sam Blaauboer op 1 september 2019.
2
0

Attack on Titan - Seizoen 3

Attack on Titan seizoen drie is nu al een aantal maanden beschikbaar op verschillende streamingdiensten en bij deze dan nu ook eindelijk een recensie. Seizoen drie gaat, net als seizoen twee deed, direct verder waar het vorige seizoen is geëindigd. We blijven Erin Yeager en zijn kameraden volgen in hun missie om de Titans uit te roeien. Maar is dit wel hun uiteindelijke missie of gooit het verleden roet in het eten?

Attack on Titan
© MBS

Voordat ik mijn mening geef, eerst even snel een recap van de laatste aflevering van seizoen twee. Zoals gezegd blijven we bij Erin en zijn kameraden. De Scouts zijn verloren, ze worden omringd door verschillende Titans. Nadat het Eren niet lukt om te veranderen in een Titan verliest hij alle hoop. Maar om zich groot te houden voor zijn zus, Mikasa, belooft hij haar te beschermen. Terwijl hij in contact komt met de Smiling Titan, activeert hij een onbekende kracht in hem die ervoor zorgt dat de omliggende Titans zich haasten naar de Smiling Titan en deze verslinden. Het wordt bekend dat Reiner en Bertholdt Eren willen omdat hij de Coordinate bezit, het vermogen om andere Titans te besturen. De overlevende Scouts ontsnappen nadat Eren ervoor zorgde dat de Titans achter de Armored Titan aan gingen.

De Beast Titan zorgt wederom voor veel chaos.

Seizoen drie raapt op waar seizoen twee is geëindigd. De nieuw Levi Squad, nu bestaande uit Eren en zijn zes overgebleven kameraden, kamperen in een afgelegen huisje waar Hange (Jessica Calvello, Pop Team Epic) experimenten op Eren uitvoert om zijn Titan-vaardigheden te testen. Dit is natuurlijk niet zonder slag of stoot. Ook duikt er een nieuwe bad guy op die veel weet over het verleden van Levi (Matthew Mercer, Ultraman). Daarnaast kunnen we ook niet de aapachtige Titan, de Beast Titan, vergeten. Hoewel, deze Titan komt wel wat later in het seizoen aan bod. Desondanks zorgt hij voor flink wat chaos.

In dit seizoen leren we meer over de geschiedenis van de wereld en wie of wat de Titans precies zijn. Heel gaaf als je het mij vraagt. Naar mate je bij het middelpunt komt van het seizoen (oftewel, het einde van seizoen drie deel een) weet je al veel meer over de wereld waar de personages in leven. Persoonlijk begon ik thema’s te zien die ik alleen in series als Game of Thrones had verwacht. Wellicht leent de tijd waarin de serie zich afspeelt (middeleeuwen) zich goed voor deze thema’s, who knows? Deel twee van seizoen drie laat dan gelijk de andere kant zien van het verhaal. Vergelijkbaar met de gruwel die seizoen een zo duister maakte. Het bloedvergiet, de gevechten, de opoffering. Het leidt allemaal tot een epische finale. In dit deel van het seizoen gaat het ook meer om hun uiteindelijke missie: het bereiken van de kelder.

Attack on Titan
© MBS

Het deed me goed om Attack on Titan weer zo te zien knallen. Seizoen twee vond ik persoonlijk wat minder, mede dankzij de trage ‘arc’ (de verhaallijn van seizoen twee). Maar het enthousiasme voor seizoen drie (en ook vier) was/is helemaal terug. Als trouwe manga lezer is het gaaf om specifieke momenten geanimeerd te zien en wederom wordt het verhaal uit de manga naadloos overgenomen. Pluspunt!

Als trouwe manga lezer is het gaaf om specifieke momenten geanimeerd te zien.

Ik heb lang nagedacht of ik deze uitspraak wilden doen en of ik deze überhaupt wel kon doen, maar toch denk ik dat het kan: Attack on Titan seizoen drie deed mij erg denken aan aspecten uit Game of Thrones. De politieke intrige, de geschiedenis van de wereld en de wrede actiescènes. Ik begon steeds meer gelijkheden met GOT te zien. Is dat positief? Absoluut! Hopelijk kunnen mensen dan eens verder kijken dan: “het is een animatie, dat is voor kinderen” en zich richten op het epische verhaal. Ik doe dat in ieder geval wel en kijk uit naar seizoen vier.
Volg Attack on Titan
Final Chapter (First Part)
Final Chapter (First Part)