6.5
Hessel Hoekstra geeft "Apple Tree Yard - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 4 februari 2017.
0
0

Apple Tree Yard - Eerste aflevering

Zondagavond tien uur Nederlandse tijd. Dat is hét tijdstip voor de BBC om goede dramaseries uit te zenden. En op dit moment is dat Apple Tree Yard, gebaseerd op het gelijknamige boek van Louise Doughtly. In de serie volgen we Yvonne Carmichael (Emily Watson, The Book Thief), een vrouw die een succesvol leven lijkt te leiden. Ze heeft een goede baan, een mooi huis en een stabiel huwelijk met Gary (Mark Bonnar, Shetland). Maar toch is ze niet gelukkig. Dat verandert wanneer ze de vreemdeling Mark (Ben Chaplin, World Without End) tegenkomt, een affaire begint en over hem gaat te fantaseren. Het begint vrij onschuldig maar al gauw komt ze flink in de problemen.

Na een paar scènes kreeg ik de indruk dat het een beetje zoals Overspel zou worden. Daar kwam echter snel verandering in, omdat het zich vooralsnog meer op de affaire zelf lijkt te focussen dan op de gevolgen en de scheve verhoudingen. Daar kan verandering in komen. Apple Tree Yard valt onder het genre erotische thriller, met nadruk op het erotische gedeelte. Erotiek is prima, en het kan goed werken als verhaalelement. Maar hier lukt het nog niet helemaal. Na twee stomende scènes snap je het wel. Wellicht komt daar verandering in. Verder bevat de eerste aflevering een vrij controversiële scène die in mijn ogen niet echt nodig was geweest, of in elk geval niet op de manier zoals de makers het nu hebben gedaan.

De eerste aflevering is nog niet heel boeiend qua verhaal. Het laat vooral zien hoe het leven van Yvonne eruit ziet voordat de affaire begon. Nergens wordt het nog echt spannend of interessant, maar dat is helemaal niet het doel van deze aflevering. Wat er hier gebeurt is dat de fundamenten voor de verhaallijn opgebouwd worden. Het moet, het is niet heel erg spannend, maar de basis is met deze aflevering in elk geval wel gelegd, zodat de verhaallijn goed los kan gaan in de komende afleveringen.

Het acteerwerk is meer dan prima. Vooral Emily Watson weet haar rol goed te dragen en ook hier maakt ze haar gerespecteerde reputatie waar. Ook haar tegenspelers Chaplin en Bonnar leveren prima spel. Toch plaats ik zo mijn vraagtekens bij bepaalde beslissingen die de personages maken. Uiteindelijk zal het wel op zijn pootjes terechtkomen, maar voor nu was het toch wel wat storend.

De eerste aflevering van Apple Tree Yard was niet heel denderend, maar wel nodig om een goed verhaal te maken. Gelukkig wordt de boel overeind gehouden door competent acteerwerk. Het kan twee kanten op en vooralsnog weet ik echt niet wat ik van het geheel moet vinden.
Volg Apple Tree Yard
Episode 4
Episode 4