Lucas Verbunt geeft "American Horror Story - Seizoen 9" een 7.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 26 november 2019.
1
0

American Horror Story - Seizoen 9

Everyone you see here is likely to kill you.

Toen bekend werd dat Sarah Paulson en Evan Peters dit seizoen van American Horror Story uit zouden zitten, was menig fan toch wat bezorgd. Veel castleden uit de eerdere seizoenen van de franchise zijn immers bezig met andere projecten en American Horror Story: 1984 kent dan ook een grotendeels nieuwe cast. Afgelopen week werd de finale van het negende seizoen uitgezonden en de meningen zijn nog steeds verdeeld.

Het negende seizoen van American Horror Story (AHS) heeft als ondertitel, of thema, 1984. Een hommage aan de slasherfilms uit de '80s. We vinden onszelf in 'Camp Redwood', een typisch Amerikaans zomerkamp. Het enige verschil met andere kampen is dat Redwood nogal een bloederige historie heeft. Oja, en seriemoordenaars.

Om te beginnen wil ik vooropstellen dat '1984' een goed seizoen is. Ik heb alle seizoen van AHS vermakelijk gevonden, maar sommigen waren overduidelijk beter dan anderen. Het verhaal kent genoeg onvoorspelbare plottwists, complexe personages en popcultuur referenties om het interessant te maken, want erg origineel is het in de basis niet. Mensen worden vermoord, dat is de hele bedoeling van een slasherfilm. Toch wordt er aan dit bekende genre een echte AHS twist gegeven, waardoor je jezelf telkens blijft afvragen wat er daarna zou gaan gebeuren.

American Horror Story
© FX

Dit seizoen zien we onder andere fanfavoriet van seizoen acht, Cody Fern, terug. Ook de inmiddels vertrouwde gezichten van Emma Roberts, Leslie Grossman en Billie Lourd waren opnieuw te zien. AHS alumni Lily Rabe, Finn Wittrock en Dylan McDermott keerden terug voor gastoptredens. Nieuwe gezichten in het AHS universum waren onder andere Gus Kenworthy, Matthew Morrison (Glee), Angelica Ross (Pose) en Zach Villa (Shameless).

De '80s vibe was fantastisch en, ook al was het AHS gevoel is zekere mate wel aanwezig, het seizoen voelde toch niet helemaal AHS. Om te beginnen was de intro compleet anders; een ander lettertype, niet echt creepy. Het einde was te braaf voor de franchise en ook miste ik een onderliggend iets. In elk seizoen is er wel iets dat onder het verhaal verstopt zit, iets dat je laat denken of dat seizoenen aan elkaar verbindt. Een les die je als kijker kunt leren of een bepaald gevoel dat je krijgt. 1984 was eerder een pakket dat keurig ingepakt is, zelfs met een strik erop. Het verhaal is rond, en dat voelt niet goed bij AHS. Er moet meer zijn.

Ik wil deze recensie eindigen met iets positiefs. American Horror Story: 1984 heeft de kwaliteit van eerdere seizoen en is het zeker waard om te kijken. Het is een prachtige hommage aan het horrorgenre van de '80s. Het mist echter die AHS 'spark' die alle andere seizoenen wel hebben.

Ik ben in ieder geval ontzettend benieuwd wat Ryan Murphy met het tiende seizoen gaat doen. 1984 krijgt van mij in ieder geval een 7,5!
Volg American Horror Story
The Auteur