8
Helgoned geeft "All Creatures Great and Small (2020) - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Helgoned op 14 Oktober 2020.
9
0

All Creatures Great and Small (2020) - Seizoen 1

Op 6 oktober zond het Britse Channel 5 de zesde en laatste aflevering van de nieuwe versie van de serie over beginnende dierenarts James Herriot uit. De liefhebbers kunnen gelukkig nog uitkijken naar de kerstspecial die eind dit jaar komt. Daarmee wordt de traditie van het origineel van de BBC doorgezet, een speciale kerstaflevering hoort daar - natuurlijk - bij.

De serie gaat over een jonge, naïeve beginnende veearts James Herriot (de eerste televisierol van Nicholas Ralph) die verhuist van Glasgow naar het kleine Engelse plaatsje Darrowby in Yorkshire. Hij heeft daar een baan gekregen in de praktijk van de onberekenbare Siegfried Farnon (Samuel West, Mr. Selfridge). In de tweede aflevering zien we dat Siegfried ook een jongere broer heeft. Tristan Farnon (Callum Woodhouse, The Durrells) is net afgestudeerd aan de universiteit van Edinburgh en komt de praktijk versterken. Huishoudster Mrs. Hall (Anna Madeley, Utopia) ontdekt al snel dat Tristan wat te verbergen heeft.

All Creatures Great and Small (2020)
© Channel 5

De nieuwe serie kent voor de kenners herkenbare verhalen en personages. De rijke excentrieke Mrs. Pumphrey (Diana Rigg, The Avengers), die James Herriot te pas en te onpas belt omdat haar schoothondje Tricki Woo weer ziek wordt, is daar een mooi voorbeeld van. Het is de laatste rol geworden voor de inmiddels overleden klassieke actrice Diana Rigg. Het is mooi dat de spanning tussen James Herriot en de pittige boerendochter Helen Anderson (Rachel Shenton, Hollyoaks) - meer dan in het origineel - langzaam wordt opgebouwd in de zes afleveringen. Het is al snel duidelijk dat James een oogje op haar heeft, maar de rijke landeigenaar Hugh Hulton (Matthew Lewis, Girlfriends) is een bijzonder charmante concurrent van James.

Ik eindig met de herhaling van mijn oproep uit de recensie van de eerste aflevering: hopelijk pikt de Nederlandse televisie deze serie snel op!

Na de sterke eerste aflevering zijn de vijf daarop volgende afleveringen ook zeer goed. De serie is dan wel een remake en je ontkomt er niet aan de vergelijking met het origineel te maken, het blijft een zeer charmante serie met een heerlijk nostalgische sfeer. Het kan bijna niet anders dan dat er een tweede seizoen komt, en we hebben de kerstspecial nog in het verschiet. Ik eindig met de herhaling van mijn oproep uit de recensie van de eerste aflevering: hopelijk pikt de Nederlandse televisie deze serie snel op!
Volg All Creatures Great and Small (2020)
On a Wing and a Prayer
On a Wing and a Prayer