Vikings - Seizoen 5 (eerste deel)
8
Peter Rotthier geeft Vikings - Seizoen 5 (eerste deel) een 8.

Vikings - Seizoen 5 (eerste deel)

Nadat de zonen van Ragnar aan het eind van seizoen vier wraak hebben genomen op koning Ecbert voor de dood van hun vader ontstaat er onenigheid tussen Ubbe en Ivar de beenloze. Ubbe besluit terug te keren naar Kattegat om koningin Lagertha bij te staan. Bjorn trekt naar de middellandse zee in het gezelschap van Halfdan, de broer van koning Harald

Harald zelf keert ook terug naar de heimat en wordt daar gevangen genomen door Lagertha. Die is echter besluiteloos over wat ze met de man moet aanvangen waardoor hij de kans krijgt om te ontsnappen. Tijdens die ontsnapping ontvoerd hij Astrid de lievelinge van Lagertha en trouwt met haar.

Ondertussen weten Ivar de beenloze en de in Engeland achtergebleven vikingen York te veroveren. Zij krijgen echter een nieuwe tegenstander tegenover zich. Bisschop Heahmund (Jonathan Rhys Meyers, The Tudors) is van geen kleintje vervaard en besluit York te heroveren. Hierbij wordt hij echter gevangen genomen door Ivar en wordt hij als slaaf meegenomen naar het Hoge Noorden.

Na hun avonturen in het Midden Oosten waarbij ze nipt ontsnappen aan de dood keren ook Bjorn en zijn trawanten terug naar Kattegat.

Misschien is die stap wel logisch want de beenloze Ivar gaat meer en meer op zijn vader lijken.

In hun thuisland maakt iedereen zich klaar voor de nakende strijd waar de zonen van Ragnar tegenover elkaar komen te staan. De laatste twee afleveringen van het eerste deel van dit vijfde seizoen draaien dan ook uit op enorme veldslagen waarbij heel wat bekende personages het leven zullen laten. Aan het eind weten we echter nog niet wie uiteindelijk het pleit in zijn voordeel zal beslechten. Zeker niet als in het laatste beeld van die tiende aflevering een oudgediende opnieuw opduikt.

Naast alle beslommeringen van de familieleden van Ragnar is er ook nog Floki, die er in slaagt een aantal mensen mee te tronen naar een nieuwe plek waar vrede en rust heerst. Enkele aanvankelijke volgelingen zijn uiteindelijk niet zo blij als ze op de plaats terechtkomen waar Floki hen naar toe heeft gebracht en al vlug ontstaan ook daar heel wat strubbelingen.

Vikings
© History

Vikings gaat op het elan van de vorige seizoenen verder, maar met de inbreng van Bisschop Heahmund lijkt men toch ook terug te grijpen naar het verleden. Misschien is die stap wel logisch want de beenloze Ivar gaat meer en meer op zijn vader lijken. Alleen is hij veel meedogenlozer en spaart hij niemand. Hij is echter heel sluw en weet soms uitzichtloze situaties naar zijn hand te zetten.

Hoewel we tijdens de laatste aflevering heel wat vaste personages het loodje zien leggen, krijgen we pas in aflevering 11 te zien wie het strijdtoneel echt allemaal overleefd heeft. Pas dan zullen we ook te weten komen hoe de nieuwe verhoudingen zullen zijn om de strijd over Kattegat te beslissen. Want het is duidelijk dat de teruggekeerde de sleutel in de hand heeft om te bepalen wie de nieuwe vikingheerser zal worden.

Over de auter, Peter Rotthier

Peter Rotthier
Peter Rotthier is begin jaren negentig in de muziekjournalistiek gerold. Bijna twintig jaar lang was hij hoofdredacteur van een Vlaams rock/metal tijdschrift dat naast muziek ook oog had voor randverschijnselen als games, films, series en strips. In de meer dan vijftig jaar dat hij al op deze aardbol loopt heeft hij al heel wat series de revue zien passeren. Alle genres kunnen zijn interesse wekken en krijgen enkele afleveringen om zich te bewijzen. Zijn favorieten van de voorbije jaren waren onder andere Braquo, Black Sails, Games Of Thrones, The Leftovers, Mafiosa, The Brink en Hell On Wheels, om er maar een paar te noemen.
Bekijk profiel van Peter Rotthier