Hessel Hoekstra geeft "Trigger Point - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 24 januari 2022.
4
0

Trigger Point - Eerste aflevering

Voor een serie over explosieven wordt er in de eerste aflevering nog weinig geknald. Hopelijk gaat dit de rest van het seizoen veranderen.

Hoe spannend kan werken voor de explosieve opruimingsdienst zijn? De ITV-serie Trigger Point laat zien dat het werk normaal gesproken uit routineklusjes bestaat. Al zijn er zeldzame gevallen waarin dat niet zo is. Zo ook voor Lana Washington (Vicky McClure, Line of Duty) en Joel Nutkins (Adrian Lester, Undercover (2016)). Ze krijgen een melding van een explosief dat in eerste instantie vrij onschuldig lijkt. Maar als duidelijk wordt hoe de vork echt in de steel zit, is dat reden voor grote paniek.

De eerste aflevering kabbelt lekker voort

De eerste aflevering zelf is nog niet heel spectaculair. We zien vooral hoe Lana en Joel na de melding te werk gaan. En het is vooral routinewerk. Er is wat gedoe met wat apparatuur die niet goed werkt, maar niets om over naar huis te schrijven. Ergens is het wel jammer dat het niet zo spannend is. Maar het laat ook goed zien wat voor een routinewerk dit voor hen is en dat werkt effectief. De grote klapper komt dan ook pas aan het einde van de eerste aflevering en geeft hopelijk aanleiding voor spannendere klussen.

Adrian Lester en Vicky McClure doen het allebei leuk. Ze hebben een fijn onderling samenspel en hun collegiale relatie komt goed naar voren. Net als de bomoperatie kabbelt het een beetje voort. McClure en Lester zijn acteurs die we wel vaker in dit soort series zien en ze weten goed wat ze met hun rol aan moeten. Verder hebben we weinig van andere hoofdrolspelers gezien.

Er zit nauwelijks een verhaallijn in de eerste aflevering. Hopelijk komt daar verandering in

Dan de verhaallijn. Die is er nauwelijks. We zien letterlijk hoe het tweetal in drie kwartier een aantal explosieven ontmantelt. Als onderdeel van een gehele serie kan dit werken, maar als losstaande aflevering werkt dit absoluut niet. Gelukkig eindigt de eerste aflevering met een behoorlijk heftige cliffhanger. En hopelijk gaat dit aanleiding geven voor een hoop goeds dat we nog gaan krijgen.

Met zo’n explosief onderwerp begint Trigger Point heel erg rustig. We zien eigenlijk nog niet zoveel gebeuren. Wel geeft het einde van de eerste aflevering aanleiding om nog een hoop goed te maken. Of de serie met wat meer kruit gaat schieten moet de komende weken blijken.
Volg Trigger Point
Episode 6
Episode 6