7
Thomas ten Veldhuijs geeft "The Witcher - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 17 januari 2020.
8
1

The Witcher - Seizoen 1

Wanneer je Lord of the Rings, Game of Thrones en de wereld van King Arthur bij elkaar gooit, kom je in essentie uit bij The Witcher. Het is een serie vol met actie, magie, mythologische wezens die eigenlijk gedurende het hele eerste seizoen een mysterieuze sfeer uitstraalt. Alhoewel de hiervoor gegeven beschrijving lijkt te insinueren dat ik het een fantastische serie vind, vond ik toch dat het op een aantal dingen tekortschoot. Desalniettemin is het een vermakelijke serie die je toch wilt blijven kijken.

Het eerste seizoen van The Witcher bevat acht afleveringen die ieder ongeveer een uur duren. De serie is gebaseerd op een Poolse boekenreeks die bestaat uit acht boeken. Het eerste seizoen behandelt voornamelijk de gebeurtenissen van de eerste twee boeken, getiteld ‘The Last Wish’ en ‘Sword of Destiny’. De boekenreeks heeft ook tot drie zeer succesvolle videogames geleidt, waarvan de laatste regelmatig wordt aangehaald als één van de beste games van het afgelopen decennium. Degenen die de videogames kennen, zullen ook meteen de gelijkenissen zien tussen het hoofdpersonage in zowel de games als de serie: Geralt of Rivia.

[image-116589]

Geralt (Henry Cavill, The Tudors) is een witcher. Wat dat precies is, los van het feit dat ze monsters verdelgen voor geld, wordt niet compleet duidelijk in de serie. Maar het wordt wel duidelijk wat witchers ongeveer kunnen. Ze zijn allereerst erg sterk. Daarnaast maken ze gebruik van magie. Tevens kunnen ze erg oud worden. Ook wordt het duidelijk dat witchers nogal op zichzelf zijn en niet erg sociaal zijn aangelegd. Geralt heeft volgens mij ook niet een keer een lach op zijn gezicht gehad en hij heeft een erg zware stem die mij een beetje aan Batman deed denken. Voor de rest blijft het enigszins een mysterie wat witchers precies zijn en wat ze kunnen.

Naast Geralt zijn er twee andere hoofdpersonages die ook gepaard gaan met hun eigen verhaallijnen. Dat zijn de magiër Yennefer (Anya Chalotra, The ABC Murders) en Ciri (Freya Allan, The War of the Worlds), de kroonprinses van Cintra. Door het seizoen heen wordt hun achtergrond verder toegelicht en kom je meer te weten over hun geschiedenis en drijfveren. In de eerste paar afleveringen komt de afwisseling van de verhaallijnen een beetje chaotisch over, maar dat wordt wel beter tegen het einde. Het wordt dan ook duidelijk – ik verklap hier overigens niets mee – dat de verhaallijnen zich in verschillende tijden afspelen. Echter, naar mijn idee blijven veel dingen, ondanks de uitleg, erg onlogisch. Maar als je daar doorheen kunt kijken, dan heb je met The Witcher een serie die erg vermakelijk is en mooi is gemaakt.

Inmiddels is een tweede seizoen al aangekondigd en dat is ook logisch gezien de cliffhanger van het eerste seizoen. Over het tweede seizoen is ook al aangegeven dat het meer lineair zal zijn dan het eerste seizoen. Ik verwacht dan ook dat de verhaallijnen zich meer in één bepaald tijdvak zullen afspelen. Ik zal dit tweede seizoen dan ook zeker weer gaan kijken.

The Witcher is een erg vermakelijke serie die veel actie, magie en interessante mythologie bevat. Ondanks dat sommige onlogische dingen naar mijn idee vermeden hadden kunnen worden, zal ik andere mensen wel aanraden om de serie te gaan kijken. Ik ben ook erg benieuwd naar de avonturen die Geralt in het tweede seizoen gaat beleven.

Op basis van het bovenstaande geef ik het eerste seizoen van The Witcher een 7.
Volg The Witcher
The Cost of Chaos