8.5
Conan Miller geeft "The Witcher - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Conan Miller op 29 december 2019.
8
0

The Witcher - Eerste aflevering

De boeken van Andrzej Sapkowski zijn in Nederland vermoedelijk niet heel bekend. De game daarentegen is zeer succesvol, vooral het derde deel. Ik hoor ook bij de groep enthousiaste gamers die deze role playing game graag spelen. Toen bekend werd dat Netflix er ook een tv-serie van zou gaan maken, werd ik heen-en-weer geslingerd tussen hoop en vrees. Zouden de makers deze serie eer aandoen, of zou het alleen een kwestie van even snel geld verdienen worden?

Zouden de makers deze serie eer aandoen, of zou het alleen een kwestie van even snel geld verdienen worden?

Tegen de fans kan ik zeggen dat de serie mij zeker niet teleurstelt. Het eerste deel zet direct de juiste Witcher-sfeer neer. Stevig geweld wordt niet geschuwd en ook de magische elementen komen subtiel aan bod. De casting is precies goed, want Henry Cavill (The Tudors) is perfect gekozen als de gemuteerde monsterjager Geralt van Rivia. Zijn manier van praten en bewegen is geknipt voor de rol en hij weet geloofwaardig met een zwaard om te gaan. Om even bij het zwaardvechten te blijven; de choreografie is van de bovenste plank en alles is vakkundig in beeld gebracht.

In dit eerste deel worden direct ook een paar andere bekende namen geïntroduceerd. Althans, bekend bij de fans. Wie nog nooit van Ciri (Freya Allan, The War of the Worlds) of Yennefer (Anya Chalotra, Sherwood) heeft gehoord; geen zorgen, deze namen zullen al snel voldoende voor je gaan leven.

Ciri is een prinses wiens leven volledig op zijn kop wordt gezet als haar koninkrijk wordt binnengevallen door het leger van Nilfgaard. Yennefer is een varkenshoedster die ook de nodige schokkende veranderingen meemaakt. Meer vertel ik niet. De serie is overigens ook niet scheutig met uitleggen. Ik houd daar wel van, want het geeft ruimte tot eigen interpretatie. De meeste zaken zullen overigens wel worden uitgelegd, maar dat vergt misschien wat geduld van de kijker.

De serie krijgt een enorm hoge waardering op IMDb. Dat is echt niet alleen door blinde liefdesverklaringen van de fans van de games. Deze serie verdient het namelijk absoluut om bekeken te worden. Wie van Game of Thrones en Lord of the Rings heeft genoten moet ook zeker The Witcher een kans geven.

Wie van Game of Thrones en Lord of the Rings heeft genoten moet ook zeker The Witcher een kans geven.

Naast geloofwaardig drama, spannende gevechten en hoogstaande speciale effecten, biedt de serie puik acteerwerk en echte chemie tussen de hoofdpersonen. Het script zou zich vooral aan de boeken houden, maar dat kan ik niet bevestigen want die heb ik zelf nog niet gelezen. Het voordeel daarvan is dat ik het script daarom op zichzelf kan beoordelen. Wat mij betreft is dat geen enkel bezwaar.

De hele serie is al te bekijken op Netflix. Een tweede seizoen is ook al aangekondigd. Ik beloon dit eerste deel alvast met een welverdiende 8.5.

Volg The Witcher
Much More