6.5
Hessel Hoekstra geeft "The War Of The Worlds - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 7 december 2019.
4
0

The War Of The Worlds - Seizoen 1

H.G. Wells was een pionier op het gebied van sciencefiction. Zijn hele leven schreef hij sciencefictionromans die baanbrekend waren voor hun tijdperk. Eén van de bekendste werken is The War of the Worlds uit 1897, waarin het idee van een buitenaardse invasie voor het eerst groots opgeworpen werd. Het verhaal is dan ook talloze malen verfilmd en vormde de basis van wellicht het meest beruchte hoorspel ooit. Het afgelopen najaar hebben zowel FOX als de BBC een poging gedaan om het verhaal van Wells naar het kleine scherm te vertalen.

De BBC-versie is gegoten in de vorm van een driedelig kostuumdrama. George (Rafe Spall, Roadies) en Amy (Eleanor Tomlinson, Poldark) leven in een klein Brits plaatsje aan het begin van de twintigste eeuw wanneer er een meteoriet in de buurt neerstort. Er gebeuren al gauw vreemde dingen en tot overmaat van ramp wordt hun stad overspoeld door mysterieuze driepotige wezens. Het duurt niet lang voordat heel Groot Brittannië in een enorme oorlogszone is veranderd.

De combinatie van kostuumdrama en sciencefiction is verfrissend

The War Of The Worlds probeert iets wat naar mijn weten nog niet gedaan is in de geschiedenis van War of the Worlds-verfilmingen. Het verplaatst het verhaal naar het tijdperk waarin het boek geschreven is. Dat heeft positieve en negatieve kanten. Zo is de combinatie van sciencefiction en kostuumdrama best verfrissend. Ook de aankleding is gewoon goed. Bij de BBC weten ze heel goed hoe ze een kostuumdrama moeten aankleden en dit is geen uitzondering. Wel heeft de serie het probleem dat de makers een moderner verhaal proberen te vertellen dan het tijdperk toelaat. Hierdoor komen waardoor bepaalde ontwikkelingen (over bijvoorbeeld mannen en vrouwen die ongehuwd samenleven) iets te geforceerd over.

Deze serie begint goed, maar zwakt af zodra de invasie begint

Deze miniserie begint best boeiend en is goed in het opzetten van de wereld van George en Amy. Op een rustige manier leren we de belangrijkste personages en hun levens kennen. Ook de opbouw van het mysterie van de meteoriet is heel sterk. Maar eigenlijk is de eerste aflevering de enige echt goede aflevering. De serie gaat de mist in als de daadwerkelijke invasie begint. Het weet heel moeilijk de aandacht vast te houden. Halverwege de serie wordt wel duidelijk hoe de buitenaardse wezens uiteindelijk verslagen worden en dan is het een kwestie van de begaande paden bewandelen en netjes binnen de lijntjes kleuren.

Het is zonde dat The War Of The Worlds zo afzwakt, want het is een feest voor het oog. Zowel de sciencefictionscènes als de kostuumdramascènes zijn sfeervol gefilmd en de speciale effecten zijn best aardig. Ook zijn hoofdrolspelers Spall en Tomlinson twee leuke acteurs die goed op elkaar ingespeeld zijn. Daarnaast kan Robert Carlyle (Once Upon a Time) zich heerlijk uitleven in de rol van de sterrenkundige Ogilvy en is Rupert Graves (Sherlock) lekker venijnig als broer van George.

De klassieke sciencefictionroman van H.G. Wells is al heel vaak verfilmd, en zal in de toekomst nog veel vaker verfilmd worden. Deze verfilming zal in ieder geval niet in de boeken gaan als één van de beste of meest memorabele pogingen het verhaal naar het scherm te vertalen. En ergens vind ik dat jammer, want er had meer in kunnen zitten. Ondanks de hoge productiewaarden en de goede acteurs, vertelt The War Of The Worlds het verhaal op een veilige en voorspelbare manier.
Volg The War Of The Worlds
Episode 3
Episode 3