Je blokkeert onze banners :(
We merken dat onze advertenties niet worden weergeven, waarschijnlijk omdat je AdBlock, Ghostery of andere software gebruikt. Dat vinden we jammer, hiermee ontneem je MijnSerie in essentie inkomsten die we hard nodig hebben. Help ons door MijnSerie te whitelisten of neem Premium!
6
Conan Miller geeft "Snowpiercer - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Conan Miller op 26 Mei 2020.
Leuk?
3
2
Bekijk stemmen

Snowpiercer - Eerste aflevering

De aarde is bevroren. Allemaal onze schuld. Eerst is de aarde door ons toedoen opgewarmd. Daarna hebben de wetenschappers – die altijd de schuld krijgen – de boel te ver afgekoeld. In de buitenlucht valt niet te overleven vanwege temperaturen die vér beneden nul liggen. En wat heeft de mensheid bedacht om te overleven? Nou, niets.

Dat wil zeggen: op een ding na. Door het ijswitte landschap raast een enorme trein. 1000 coupés gevuld met – vermoedelijk – de restanten van de mensheid. In de trein leeft de betalende elite onder uitzonderlijk luxueuze omstandigheden, terwijl achter in de trein een groep niet-betalende passagiers nauwelijks weet te overleven. Ze worden geduld, maar niet veel meer dan dat.

Misschien moet je deze serie zien als een metafoor

De deprimerende omstandigheden waaronder deze ‘staartjes’ (tailers) zich in leven moeten houden zorgen voor onrust. Een uitbraak dreigt. De hongerige meute wil zich naar buiten vechten. Niet de ijskoude wildernis in, maar naar voren, verder de trein in. Daar is het leven goed, weten ze van de verhalen van één van hen. Er worden wapens gemaakt, mensen trainen om fit te blijven, men verzamelt informatie over de bewaking en beveiligingen. En men wacht, tot het juiste moment daar is.

Het klinkt als een spannend verhaal. Op een bepaalde manier is dat ook wel het geval. Echter, hiervoor moet je wel je brein tijdelijk uitschakelen, als je het mij vraagt. Het hele concept is zo onzinnig dat ik maar niet in het verhaal kom. Denk maar na: een gigantische trein bouwen waar dit allemaal in past, dat is nog wel mogelijk. Maar een grote trein bouwen is een ding, de enorme fundering die onder de rails moet liggen om dit te dragen is iets anders. En dat moet wel onderhouden worden. En dan rijden ze ook nog regelmatig door de bergen. De schrijvers hebben nog nooit van lawines en grondverschuivingen gehoord?

Ook de gigantische hoeveelheid energie die deze trein verbruikt om voortbewogen te kunnen worden, die had volgens mij veel slimmer en logischer verbruikt kunnen worden. Ik bedoel, waarom niet gewoon een enorme bunker gebouwd? Eventueel deels ondergronds. Gebruik de energie voor zinnige dingen. Bouw zonnepanelen, bouw uitbreidingen op dagen dat de temperatuur enigszins dragelijk is.

Oké, misschien moet je deze serie zien als een metafoor: de trein is de maatschappij en de passagiers zijn gelijk aan onze huidige klassen. Dus de stinkend rijke, ongevoelige elite leven in de luxueuze eerste klas, de verschoppelingen bungelen achteraan en de rest hangt er tussenin in de tweede en derde klas. De rest van het verhaal gaat over de gebruikelijke strijd om hogerop te komen terwijl je je empathie verliest. Prachtig, maar als je dat wilt uitbeelden – de ongelijkheid in de wereld en de ongevoeligheid van de elite – maak dáár dan een film over. Waarschijnlijk dat een realistische verbeelding bij de meeste mensen beter overkomt dan deze geforceerde metafoor.

Voor deze leidende rol hadden ze iemand met veel meer persoonlijkheid moeten nemen.

Aan de acteurs ligt het niet. Ze doen hun best. Jennifer Connelly (vooral bekend van films, maar ook van de serie The $treet) speelt hier een uitstekende rol als personeelslid Melanie Cavill die de dagelijkse gang van zaken voorin de trein regelt. Ook Steven Ogg (The Walking Dead) als Pike is zeker overtuigend in zijn rol van rebellenleider. De andere hoofdrolspelers hebben iets meer moeite om de chemie op het scherm te krijgen. Vooral jammer dat ik maar geen band kreeg met Andre Layton (Daveed Diggs, Undone). Voor deze leidende rol hadden ze iemand met veel meer persoonlijkheid moeten nemen.

Het is duidelijk. Deze serie doet mij niets. Ik voel me niet betrokken bij het verhaal en nauwelijks bij de meeste personages. Met zoveel goede series binnen handbereik kies ik voor iets anders. Maar dat is slechts mijn mening. Misschien dat jullie er heel anders over denken. Ik zou zeggen: bekijk deel één en laat me weten wat je ervan vond.

Mijn oordeel is een 6. Die is verdiend door Jennifer en door de animatie aan het begin. Daar heb ik nu eenmaal een zwak voor. Nu ik dat schrijf: misschien had het als animatieserie wel gewerkt?

Snowpiercer
© AMC
Video on youtube
Volg Snowpiercer
Vorige aflevering
The Original Sinners
The Original Sinners
03x10
Leuk?
3
2
Bekijk stemmen

Reacties (15)

avatar_Arno1970
26 Mei 2020 20:55 - 22 sep 2021 04:49
Conan houdt niet van SF
Reageer
avatar_BlackBiker
27 Mei 2020 19:38
Als je kijkt wat voor recensies hij al heeft geschreven, dan zal je zien dat deze bewering niet klopt. Maar Conan houdt vermoedelijk van goede SF.
Reageer
avatar_Megafluffy86
27 Mei 2020 07:39 - 22 sep 2021 04:49
Ik vond de eerste twee afleveringen prima geslaagd en in lijn met de film. Ik denk dat je teveel realisme zoekt in deze sci fi serie. Sci fi series an sich zijn mede bedoeld om jezelf in een onmogelijke wereld te verliezen en waarin tegelijkertijd alles ka. Ik vond de vaart er goed in zitten in de afleveringen die ik heb gezien, en ben benieuwd wat de rest brengt.
Reageer
avatar_Javelin
27 Mei 2020 09:34
Ben het volledig eens met jouw reactie. Wij hebben enorm genoten van de eerste twee afleveringen. Het is een sci-fi serie en daarbij moet je gewoon rekening houden met dingen die niet helemaal wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Voor ons is het in het uitgebreide scala aan sci-fi series weer eens iets anders dan een uitbraak of een mythisch wezen. Ik vond het zeer vermakelijk en ga zeker verder kijken. Daarentegen komen de lawines in de tweede aflevering.
Reageer
avatar_TnTNL
27 Mei 2020 16:02 - 22 sep 2021 04:49
Ik vond de film wel vermakelijk maar ook aan de vreemde kant, niet mijn cup-of-tea. De serie sla ik daarom over.
Reageer
avatar_E71
27 Mei 2020 19:20 - 22 sep 2021 04:49
Ja, je zou kunnen denken; Conan... Wat weet hij er nou van? Hij is tenslotte maar een persoon. En wij zijn met zijn drieën (de eerste drie reageerders), en wij vinden het goed, dus moet de serie wel goed zijn, en zit Conan ernaast. Maar als ik dan op IMDb ga kijken dan is het duidelijk dat het overgrote deel van de kijkers er ook niet over te spreken is. En daar zullen vast ook kijkers tussen zitten die wel van SF houden. Nou, ik geef het niet eens een kans. Ik geloof het zo ook wel. Wederom een netflix fail.
Reageer
avatar_E71
27 Mei 2020 19:20 - 22 sep 2021 04:49
Ja, je zou kunnen denken; Conan... Wat weet hij er nou van? Hij is tenslotte maar een persoon. En wij zijn met zijn drieën (de eerste drie reageerders), en wij vinden het goed, dus moet de serie wel goed zijn, en zit Conan ernaast. Maar als ik dan op IMDb ga kijken dan is het duidelijk dat het overgrote deel van de kijkers er ook niet over te spreken is. En daar zullen vast ook kijkers tussen zitten die wel van SF houden. Nou, ik geef het niet eens een kans. Ik geloof het zo ook wel. Wederom een netflix fail.
Reageer
avatar_BlackBiker
27 Mei 2020 20:06 - 22 sep 2021 04:49
Ik heb de eerste twee afleveringen gezien en ik kom ook niet verder dan een 6. Als alleen de 1e aflevering beschikbaar was geweest had ik daarna al gestopt met kijken. Het wordt in feite een who done it, met een SF sausje erover. En dan moet je een trein die continu rondjes om de wereld rijd als achtergrond serieus kunnen nemen. Waarom hij dat doet is nog steeds niet duidelijk. Maar goed, als SF liefhebber zie je wel vreemdere dingen. Alles draait er om of het verhaal goed genoeg is om je suspension of disbelief te geven. En dat is voor mij hier niet geheel het geval.

Wat een enorm zwart/wit verhaal. En er zit werkelijk niemand in waar ik een klik mee voel. Beide facties waar het verhaal over gaat zijn wat mij betreft onderling uitwisselbaar en hebben geen van beiden de "moral highground" hoewel de opbouw van het verhaal je zeker een in specifieke richting probeert te duwen heb ik het idee. Ik weet het niet, maar ik kreeg er een wat unheimisch gevoel bij en vermoed dat ik zeker niet zo in de wedstrijd zit als de makers waarschijnlijk bedoeld hebben.

Ik heb de tweede aflevering toch ook maar gekeken. Dat leek wat beter te worden, met wat meer grijstinten in het verhaal, tot het einde van de aflevering.
Verder wat Conan zegt. Daveed Diggs heeft een mooie bos haar (wel kappers aan boord in de tailsection zo te zien) maar geen enkel charisma.
En Jennifer Connely doet haar best, maar heeft (nog?) niet echt een aansprekende rol.

Enfin. Bottomline kom ik ook niet verder dan een 6 en ga de serie niet verder volgen. Het blijkt dat het verhaal genoeg was voor een vermakelijke film. Maar het moge duidelijk zijn dat niet elk film verhaal tot een serie uitgemolken kan worden
Reageer
avatar_Conanmiller
28 Mei 2020 10:30 - 22 sep 2021 04:49
Ik volg met plezier de discussie over deze serie. Als mensen ergens voldoende om geven om er een discussie over op te zetten, dan is dat goed. Van de mening van anderen kun je soms iets leren.

Even een misverstand uit de wereld helpen. Sciencefiction is absoluut een van mijn favoriete genres – ik lees al sf sinds 1970 en ben een enorme fan van Frank Herberts Dune -, maar mede daardoor ben ik juist ook behoorlijk kritisch. Er is goede en minder goede sf. En ik steek mijn kostbare tijd liever in goede en/of vermakelijke films en series.

Een goed verhaal beweegt zich altijd binnen een universum met zijn eigen geloofwaardigheid – sf of niet -. De personages mogen zich vreemd/racistisch/hysterisch/emotieloos/noem-maar-op gedragen, de antagonist mag een vaas zijn met een oog en een telepathisch vermogen tot communiceren, de wereld mag een marshmallow hier een biljoen lichtjaar bij vandaan zijn en de echte held kan een stofzuigerrobot zijn die intelligentie en gevoelens ontwikkelt en de nieuwe Dalai Lama wordt. Allemaal prima. Maar binnen elk verhaal moet een logica gelden waaraan alles en iedereen zich houdt voor die cruciale ‘suspension of disbelief’.

Daarnaast moet het verhaal goed verteld en opgebouwd worden zodat je een band krijgt met de personages en de wereld leert begrijpen – inclusief die eigen ‘natuurwetten’–. Verder moeten de personages zich gedragen volgens begrijpelijke motieven.

Let wel; je hoeft het niet met ze eens te zijn, maar hun gedrag moet wel passen bij hun eigen karakter en vaardigheden. Mijn schoonmoeder wordt niet ineens een weergaloze ruimtepiloot omdat de aarde bedreigd wordt door aliens en zij toevallig bij NASA op Cape Canaveral op de koffie is. Er is een grens aan mijn bereidwilligheid om zo’n verhaal te geloven. Zoiets moet worden opgebouwd.

Kort gezegd: iets wordt niet waar omdat het nodig is voor het verhaal. Iets wordt geloofwaardig omdat het verhaal je daar logischerwijze brengt. Dat is een cruciaal verschil.

Ik kan een heel verhaal ophangen waarom ik vind dat het plot van Snowpiercer gaten bevat. Belangrijker is het feit dat ik geen band met het verhaal en de personages voel. Dat wijd ik aan de manier waarop het verhaal wordt opgebouwd en aan het gebrek aan charisma bij de meeste acteurs. Dat laatste is absoluut iets persoonlijks. Prima, dat mag.

Het resultaat is hetzelfde: de serie doet ‘het’ niet voor mij. Liever kijk ik naar de miniserie Children of Dune of het magistrale The Expanse. Zelfs Doctor Who is vaak een betere sf-serie dan Snowpiercer. En toch vindt niet iedereen dit goede series.

Past Snowpiercer binnen het sf-genre? Ja, zeker wel. Is het een goede serie? Nee, ik vind van niet.

Het is aan iedereen om daar een eigen mening over te vormen. Ga gewoon lekker kijken. Als jij dit vervolgens de beste serie ooit vindt, prima toch? Zoveel mensen, zoveel smaken.

Veel kijkplezier en blijf gezond!
Reageer
avatar_anonymous
29 Mei 2020 09:30
Wat een goede eerste zin! Mij kan de serie helaas ook niet echt boeien, maar ik kijk nog even verder
Reageer
avatar_Megafluffy86
29 Mei 2020 11:43 - 22 sep 2021 04:49
Dit soort discussies volgen vind ik ook altijd leuk. Wat de één helemaal geweldig vindt, vindt de ander helemaal niks en dat mag ook. Ikzelf houd enorm van sciencefiction en de ene serie vind ik dan ook geslaagder dan de ander. Ik vind Westworld bijvoorbeeld een draak van een serie, terwijl velen dit toch heel tof vinden. IMDB cijfers doen me niks en ik probeer altijd zelf eerst te kijken of ik het wat vind, en zodoende heb ik toch leuke series weten te vinden die daar een lage rating kregen. Ik kijk ook altijd een heel seizoen van iets omdat ik vind dat een verhaal niet in één aflevering wordt verteld, maar in een seizoen, anders was het namelijk wel een film geweest. Voor mij persoonlijk is het belangrijk om het hele plaatje te zien voor ik een oordeel vel, en daarom vind ik deze eerste aflevering-reviews toch een ietwat vertekenend beeld geven, en dat ligt echt aan mij. Maar de discussie is leuk en blijf dat vooral doen. :-) Ik blijf in ieder geval nog even in deze trein zitten tot het eindstation, en beslis dan of ik het de moeite vind om verder te reizen.
Reageer
avatar_KE1992
29 Mei 2020 21:37 - 22 sep 2021 04:49
Ik heb het afgezet na de eerste aflevering, kon mij niet boeien. Ondanks ik ook van SF hou, ik had geen voeling met de karakters of het verhaal.

Wel heel fijn om de reacties te lezen! Ieder zijn smaak, ik skip het, maar als andere serieliefhebbers er van genieten zoveel te beter voor hen!
Reageer
avatar_sharky
01 jun 2020 15:13 - 22 sep 2021 04:49
Misschien dat er te veel word gekeken naar de Science en niet naar de Fiction want dat is alles wat het is Fiction een idee van een schrijver geen realiteit dat er dingen zijn die er niet kloppen heb je in elke serie,Kan het beter...Daar zal zelfs de schrijver(s) het waarschijnlijk mee eens zijn dat is ook met elke serie.Het gaat om het idee dat mensen opgesloten in een trein met elkaar moeten overleven en dat het spoor onderhouden moet worden en dat soort dingen is veel te ver denken een serie moet vooral amusement zijn.Niet elk detail hoeft geanalyseerd te worden.als je dat doe zijn er maar heel weinig series waar je voor je plezier naar kan kijken.Ik zelf wacht nog even af hoe de serie gaat verlopen en wacht met oordelen als er meer afleveringen zijn geweest.
Reageer
avatar_elsyelsy
15 jul 2020 17:48 - 22 sep 2021 04:49
Ik zit nu in de vijfde aflevering eb ik vind ger wel vermakelijk! De acteurs zijn goed, het verhaal is bijzonder en de beekden zijn erg mooi. Veel aandacht besteed aan de inrichting van de trein. En ja... Het voekt wat gek, waarom rijdt je in godsnaam in een trein over de wereld als je inderdaad ook in een bunker kan zitten. Maar het verhaal grijpt mij wel aan. Bdn benieuwd wat er achter zit en waar we heen gaan. Ik heb de serie een 7. Gegeven. Absoluut nuet mijn favoriet, maar het kijken wel waard!
Reageer
avatar_elsyelsy
15 jul 2020 17:49 -
Hmm jammer dat ik mijn reactie niet kan aanpassen. Zit vol met typo's. Sorry!!
Reageer
Snowpiercer