7.5
Peter Rotthier geeft "Sharp Objects - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 25 juli 2018.
1
1

Sharp Objects - Eerste aflevering

Het is ondertussen al een afgezaagd gegeven dat HBO-series een garantie zijn voor kwaliteit. Maar hoe hoog moet je die kwaliteit inschatten. Als je op de prijzenkast van de zender afgaat, kun je niet anders zeggen dat al die kwaliteit zijn vruchten afwerpt. De prijzenkast puilt uit. Toch moet je als modale seriekijker dat gegeven ook met een korreltje zout nemen. Kwaliteit blijkt ook niet altijd de garantie te zijn naar een groot publiek toe en beperkt zich tot wat we in Vlaanderen omschrijven als het Canvaspubliek; kijkers die vooral een meerwaarde zoeken in de reeksen die ze bekijken.

Het gros van de HBO-producties vindt dan ook zonder probleem zijn weg naar dat segment van kijkers. Voor de kijker die houdt van series die voor een uurtje ontspanning zorgen, blijken heel wat van die reeksen te hoogdravend te zijn. Je moet echt aan de buis gekluisterd zitten om geen enkele nuance te missen van wat er gezegd wordt en er te zien is. Elke afleiding is dan ook nefast want die kan er voor zorgen dat je de draad kwijt raakt.

De combinatie tussen het moordonderzoek en de relationele confrontaties staat nu nog mooi in evenwicht.

Ook Sharp Objects is zo’n nieuwe HBO-serie die je minutieus moet volgen om bij te blijven met het verhaal. Op zich is dat verhaal niet direct een hoogvlieger of origineel maar de manier waarop het in beeld gebracht wordt en de wijze waarop de dialogen zich ontwikkelen, geven Sharp Objects direct dat opstapje naar ‘serie met meerwaarde’.

Het verhaal zelf draait om een journaliste die na jaren terugkeert naar haar geboortedorp omdat daar enkele jonge meisjes vermoord werden. Ze wordt geconfronteerd met de demonen uit haar verleden en niet iedereen is blij met haar komst. Ook het feit dat ze haar neus iets te veel in het leven van de mensen steekt, zorgt voor heel wat ongenoegen bij sommige bewoners.

[image-106504]

De serie start met een flashback die al een kleine hint geeft over dingen die in het verleden van de journaliste gebeurd zijn en die zich nu dreigen te herhalen. Gaandeweg de eerste aflevering krijg ik ook nog geen enkel zicht of Sharp Objects een blijvertje zal worden in mijn kijklijst. De combinatie tussen het moordonderzoek en de relationele confrontaties staat nu nog mooi in evenwicht. Zodra dit echter gaat overhellen naar onderhuidse spanningen en zogenaamd intelligente dialogen vrees ik voor het ergste.

Laat ons dan ook maar hopen dat de perfecte mix uit die eerste aflevering een vervolg krijgt in de komende delen. Dan kan Sharp Objects uitgroeien tot een sterke serie met optie op een vervolg.
Volg Sharp Objects
Milk