8
Hessel Hoekstra geeft "Parks and Recreation - Complete serie" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 28 april 2019.
2
0

Parks and Recreation - Complete serie

Het duurt zeven jaar om een park te bouwen. Tenminste, in het fictieve plaatsje Pawnee in de Amerikaanse staat Indiana. Leslie Knope (Amy Poehler, Saturday Night Live) is een overenthousiaste en ietwat naïeve gemeenteambtenaar die het als haar taak ziet om een groot gapend gat in het midden van de stad om te bouwen tot een prachtig park. Dat gaat niet zonder slag of stoot, want bureaucratie, verschillende belangen, lokale politiek en nog meer bureaucratie staan de bouw behoorlijk in de weg. In de zeven seizoenen Parks and Recreation die tussen 2009 en 2015 uitgezonden zijn, volgen we Leslie en haar collega’s op het gelijknamige gemeentedepartement in Pawnee.

Parks and Recreation is een typische Michael Schur-serie

Parks and Recreation is een serie van de hand van Michael Schur, die ook bekend is geworden van zijn werk aan The Good Place, Brooklyn Nine-Nine en de Amerikaanse versie van The Office. In de serie zie je duidelijk de wederzijdse invloeden. Een grote en diverse cast, alledaagse verhaallijnen met een absurde twist en rake parodieën op typische kantoorsituaties. Het zijn elementen die je in alle andere series van Michael Schur ziet en die je hier ook ziet. Het zijn de herkenbaarheid van de personages en de situaties waar zij zich in bevinden die het zo leuk maken.

Naast Poehler speelt een aanzienlijk ensemble mee. Zo zien we o.a. Chris Pratt (Everwood), Aziz Ansari (Master of None), Nick Offerman (3 Below), Rashida Jones (The Office) en Rob Lowe (Code Black). Al deze acteurs spelen typetjes die je op elk kantoor wel tegenkomt. Zo hebben we bijvoorbeeld de ongemotiveerde stagiair, de onverschillige baas, de bijna gepensioneerde die het pispaaltje van het kantoor is, de jongeling die meer bezig is met sociale status dan werk, en noem maar op. Maar deze typetjes zijn subtiel gespeeld waardoor het geen karikaturen zijn. Het zijn echte mensen onder die laag van persiflages. Daar is de serie behoorlijk sterk in.

Behalve de kantoorscènes krijgen we ook een leuk inkijkje in de (lokale) politiek. Het is een wereld vol bureaucratie, rivaliteit en belangenverstrengeling. De schrijvers hebben meer dan genoeg materiaal om zeven seizoenen mee te vullen met verhaallijnen vol organisatiewerk, campagne, verkiezingen en beleidsplannen. Waar de eerste paar seizoenen vooral de beleidsmatige kant van de politiek belichten, weten ze de serie verderop te vernieuwen door verkiezingen en campagnes centraal te stellen. Dit is een sterke beslissing die ook precies op het juiste moment komt en de serie fris houdt.

Parks and Recreation is een serie die heel erg op gang moet komen. Het eerste seizoen is niet echt heel leuk of grappig. Het probeert te hard om een grappige parodie te zijn en daardoor landt het niet. Het zijn enkel schreeuwerige karikaturen en dat werkt niet. Vanaf het tweede seizoen wordt de humor subtieler en worden de personages wat minder karikaturaal en daarmee neemt de kwaliteit toe. Vooral seizoenen drie tot en met vijf zijn echt van hoog niveau.

Het eerste seizoen valt tegen, maar vanaf het tweede seizoen weten de makers de juiste toon te vinden

Halverwege het zesde seizoen begint het toch wel een beetje in te zakken. De schrijvers weten een ambitieuze verhaallijn te presenteren die met een ijzersterke plottwist eindigt. Maar het lijkt erop dat ze zich geen raad weten met hoe ze terug moeten komen van die twist en de serie lijkt een beetje stuurloos te worden. Rond hetzelfe moment verlaten twee vaste personages de serie en de vervanging kan gewoon niet opboksen tegen zijn voorgangers. Gelukkig hebben de schrijvers dat ook door en met een wat korter zevende en laatste seizoen gunnen ze de serie een waardig afscheid.

Parks and Recreation is een typische Michael Schur-serie, waarin verknipte maar menselijke personages herkenbare kantoorsituaties persifleren. Hoewel de serie zeker tijd nodig heeft om op gang te komen, groeit het uit tot een ijzersterke komedieserie. Al met al kan ik terugkijken op een geestig, maar vooral hartverwarmend stukje televisie.
Volg Parks and Recreation
One Last Ride (2)
One Last Ride (2)