Narcos - Seizoen 2
8.5
Ron Schoonwater geeft Narcos - Seizoen 2 een 8.5.

Narcos - Seizoen 2

De Netflix original Narcos vertelt het verhaal van Pablo Escobar en de strijd tegen drugs in Colombia. Vooral door dat laatste is de wens van de makers van de serie om een seizoen 3 te willen maken begrijpelijk. Seizoen 2 gaat namelijk over de laatste fase van het leven van Pablo Escobar. Een drama gebaseerd op feiten blijft natuurlijk niet overeind als de hoofdpersoon overleden is.

Pablo Escobar wordt ijzersterk gespeeld door Wagner Moura (Paraiso Tropical). Eigenlijk zijn alle acteerprestaties ijzersterk, want ook de andere acteurs zetten hun rol perfect neer. Het helpt mee dat de acteurs in hun eigen taal spreken. Spaans als het moet, Engels als het kan. Wat vooral opvalt is dat de serie originele TV beelden gebruikt, ook van de hoofdpersonen. Daarna wordt je, terwijl het toch overduidelijk is dat het dan weer acteurs zijn, zo weer vol overgave in de karakters gezogen. Er is geen enkele seconde twijfel of de acteurs en het verhaal authentiek zijn. Een geweldig compliment.

Narcos

Seizoen 2 is net zo rauw en ruw als het eerste seizoen. Het grote verschil is dat het tempo in het verhaal stukken lager ligt. Dat komt de serie alleen maar ten goede. Het geeft meer ruimte voor de personages, maar ook meer tijd voor het verhaal. Seizoen 1 verloor zich nog wel eens door te veel, te snel te willen vertellen. Aangezien dit seizoen slechts over de laatste maanden van het leven van Pablo Escobar gaat, blijft het verhaal elke aflevering boeien. De harde realiteit wordt, mede met dank aan beeldvoering en kleur in het beeld, prima in beeld gebracht. Daardoor voelt het echt alsof de serie zich afspeelt begin jaren negentig.

Zoals gezegd, de rode draad van seizoen 2 is de ondergang van Pablo Escobar, maar ook de opkomst van het concurrerende Calikartel. Die laatste maken handig gebruik van de strijd tegen Pablo Escobar en zijn Medellinkartel. Het verhaal wordt nog steeds verteld vanuit het perspectief van DEA agent Steve Murphy (Boyd Holbrook, Hatfields & McCoys), maar kent eigenlijk meerdere invalshoeken. Zoals van partner Javier Pena (Pedro Pascal, The Mentalist) die kiest om samen te werken met een aftakking van het Medellinkartel en daarmee indirect de communistische rebellen en het Calikartel. Ook de relatie van Tata (Paulina Gaitan, Senorita Polvora) met Pablo wordt verder uitgediept. Zo zeer zelfs dat blijkt dat hun liefde voor elkaar uiteindelijk de definitieve ondergang van Pablo Escobar betekend.

Narcos

Ondanks het groot aantal verhaallijnen, gebeurtenissen en personages is Narcos erg makkelijk te volgen. De intense, keiharde strijd wordt glashelder in beeld gebracht en regelmatige ondersteund door authentieke TV beelden van het nieuws. Het karakter van Pablo Escobar heeft elk sympathiek trekje verloren. Het gaat in seizoen 2 slechts nog om overleven. In het begin slaagt hij daar nog aardig in. Zeker omdat hij de politie aardig onder controle heeft en zelfs zijn grootste legale tegenstander weet te vermoorden. Zijn andere vijanden en voormalige vrienden ruiken echter bloed en, zoals zo vaak, eindigt het in een bloedbad.

Narcos laat duidelijk zien dat een man die de wereld denkt te kunnen veroveren ook erg hard kan vallen. Symbolisch gezien gaat het van ongekende rijkdom tot aan een sjofel gekleed einde op teenslippers. Narcos is een indrukwekkende serie die doet denken aan het Italiaanse Octopus (La Piovra, 1984 – 1999) of het eveneens Italiaanse en hedendaagse Gomorra. Ook ruw en expliciet in het geweld, maar wel met een overtuigend verhaal. Narcos seizoen 2 krijgt een dik punt meer dan seizoen 1. Van mij dan, niet van MijnSerie.nl, want daar kreeg seizoen 1 al een 9.

Over de auter, Ron Schoonwater

Ron Schoonwater
Na jaren zijn schrijftalent te hebben gebruikt voor muziekrecensies werd het tijd de overstap te maken naar het schrijven over zijn andere grote passie. Films en, de laatste jaren vooral, TV series. Hoewel het altijd leuk is om te vertellen dat je (vooral) van kwaliteit series houdt uit bijvoorbeeld Groot Brittannië en Scandinavië is hij ook fan van Amerikaanse series in de breedste zin van het woord. TV series zijn dan ook een afspiegeling van het leven. Humoristisch, spannend, serieus, verdrietig, spectaculair, dramatisch, ongelooflijk, mooi & soms slechts ter vermaak en afleiding.
Bekijk profiel van Ron Schoonwater