
8
Thomas ten Veldhuijs geeft Love, Death & Robots - Eerste aflevering een 8.
21 maart 2019, 08:05 door Thomas ten Veldhuijs
Love, Death & Robots - Eerste aflevering
Netflix is de laatste tijd veel aan het investeren in animatieseries, voornamelijk in de vorm van anime, een van oorsprong Japans genre, waarvan ze momenteel een zeer uitgebreide bibliotheek heeft. Daarnaast is het tegenwoordig gebruikelijker dat series per seizoen een losstaand verhaal hebben of dat zelfs afleveringen een losstaand verhaal vertellen.
Zie bijvoorbeeld dergelijke anthology series als Black Mirror, American Crime Story en Fargo. Dat Netflix met een animatie anthologyserie zoals Love, Death & Robots zou komen was dus eigenlijk onvermijdelijk. Love, Death & Robots bevat achttien afleveringen die ieder een eigen losstaand verhaal hebben. De serie is geproduceerd door onder anderen David Fincher (Mindhunter) en Tim Miller (Deadpool). De donkere sfeer die hun (in ieder geval Fincher’s) films meestal hebben, zijn in de eerste aflevering van Love, Death & Robots goed terug te voelen.
De eerste aflevering genaamd Sonnie’s Edge gaat over een vrouw (Sonnie) met een donker verleden en is gebaseerd op een short story van de Britse schrijver Peter F. Hamilton. Dat donkere verleden is ook meteen goed te proeven. Alles ziet er namelijk vrij somber en donker uit en de love (liefde) uit de titel is ver te zoeken. Sonnie doet aan ondergrondse gladiator gevechten waarbij ze een genetisch gemanipuleerd monster vanaf een afstand bestuurd. Dit doet een beetje denken aan het, zeer toepasselijke, programma Robot Wars waarin verschillende robots met elkaar vechten totdat er maar één robot over is. In Sonnie’s Edge zijn het echter twee monsterachtige wezens die met elkaar vechten tot de dood.

Zoals hierboven al is gesteld, is het onderdeel liefde ver te zoeken in deze eerste aflevering. Maar de 'death & robots' zijn in overvloed aanwezig. Er komt veel bloed bij kijken en de aflevering geeft een soort van dystopische sfeer. Daarnaast bevat de eerste aflevering indrukwekkende actiescènes en zag de animatie er zeer gelikt uit. Dat een aflevering van zeventien minuten goed een sfeer weet neer te zetten, mysterieus is en vol met actie zit, is op zichzelf al indrukwekkend. Als losstaande aflevering zit Sonnie’s Edge naar mijn mening in ieder geval goed in elkaar en kijk ik optimistisch uit naar de resterende afleveringen.
Als dit namelijk een indicatie is voor de rest van het (eerste) seizoen, dan heeft Love, Death & Robots de potentie om een zeer sterke serie te worden. Maar Love, Death & Robots (in ieder geval de eerste aflevering) is waarschijnlijk niet weggelegd voor mensen die niet van sciencefiction en/of animatie houden. Daar is naar mijn idee, zoals de titel al doet vermoeden, geen ontkomen aan. Er zitten daarnaast ook veel anime trekjes in. Het bevat namelijk veel bloed, naaktheid en staat bol van actie. Ik ben benieuwd of de rest van het seizoen in kwalitatief opzicht vergelijkbaar is met Sonnie’s Edge. Indien dat het geval is, dan is het eerste seizoen van Love, Death & Robots voor mij een succes geweest.
Zie bijvoorbeeld dergelijke anthology series als Black Mirror, American Crime Story en Fargo. Dat Netflix met een animatie anthologyserie zoals Love, Death & Robots zou komen was dus eigenlijk onvermijdelijk. Love, Death & Robots bevat achttien afleveringen die ieder een eigen losstaand verhaal hebben. De serie is geproduceerd door onder anderen David Fincher (Mindhunter) en Tim Miller (Deadpool). De donkere sfeer die hun (in ieder geval Fincher’s) films meestal hebben, zijn in de eerste aflevering van Love, Death & Robots goed terug te voelen.
De eerste aflevering genaamd Sonnie’s Edge gaat over een vrouw (Sonnie) met een donker verleden en is gebaseerd op een short story van de Britse schrijver Peter F. Hamilton. Dat donkere verleden is ook meteen goed te proeven. Alles ziet er namelijk vrij somber en donker uit en de love (liefde) uit de titel is ver te zoeken. Sonnie doet aan ondergrondse gladiator gevechten waarbij ze een genetisch gemanipuleerd monster vanaf een afstand bestuurd. Dit doet een beetje denken aan het, zeer toepasselijke, programma Robot Wars waarin verschillende robots met elkaar vechten totdat er maar één robot over is. In Sonnie’s Edge zijn het echter twee monsterachtige wezens die met elkaar vechten tot de dood.

© Netflix
Zoals hierboven al is gesteld, is het onderdeel liefde ver te zoeken in deze eerste aflevering. Maar de 'death & robots' zijn in overvloed aanwezig. Er komt veel bloed bij kijken en de aflevering geeft een soort van dystopische sfeer. Daarnaast bevat de eerste aflevering indrukwekkende actiescènes en zag de animatie er zeer gelikt uit. Dat een aflevering van zeventien minuten goed een sfeer weet neer te zetten, mysterieus is en vol met actie zit, is op zichzelf al indrukwekkend. Als losstaande aflevering zit Sonnie’s Edge naar mijn mening in ieder geval goed in elkaar en kijk ik optimistisch uit naar de resterende afleveringen.
Als dit namelijk een indicatie is voor de rest van het (eerste) seizoen, dan heeft Love, Death & Robots de potentie om een zeer sterke serie te worden. Maar Love, Death & Robots (in ieder geval de eerste aflevering) is waarschijnlijk niet weggelegd voor mensen die niet van sciencefiction en/of animatie houden. Daar is naar mijn idee, zoals de titel al doet vermoeden, geen ontkomen aan. Er zitten daarnaast ook veel anime trekjes in. Het bevat namelijk veel bloed, naaktheid en staat bol van actie. Ik ben benieuwd of de rest van het seizoen in kwalitatief opzicht vergelijkbaar is met Sonnie’s Edge. Indien dat het geval is, dan is het eerste seizoen van Love, Death & Robots voor mij een succes geweest.
Over de auteur, Thomas ten Veldhuijs

Thomas ten Veldhuijs is al sinds zijn jeugd erg geïnteresseerd in films, televisie(series) en nieuwe media. Als gevolg van deze interesse heeft hij ook aan de Universiteit Utrecht de bachelor Theater-, Film- en Televisiewetenschappen afgerond. Deze interesse heeft hij vervolgens weten te combineren met een rechtenstudie in de vorm van een master die een grote focus heeft op verschillende vormen van media. Doordat de afgelopen jaren (televisie)series in kwaliteit er erg op vooruit zijn gegaan en steeds filmischer zijn geworden, zijn series tegenwoordig de favoriete vorm van entertainment voor Thomas. De passie die Thomas heeft voor media wil hij graag met anderen delen. Hij wil graag mensen enthousiasmeren om bepaalde series te gaan volgen, maar hij kijkt er ook zeker met een kritische blik naar. Hij heeft een zeer brede interesse en zal zich derhalve niet beperken tot bepaalde genres.
Bekijk profiel van Thomas ten Veldhuijs