8.5
Conan Miller geeft "Hidden (2018) - seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Conan Miller op 13 Oktober 2018.
4
0

Hidden (2018) - seizoen 1

De makers van Hinterland hebben een nieuwe serie gemaakt: Hidden, of Craith in het Welsh. Je raadt het al; ook deze speelt zich af in Wales. En net als die andere succesvolle serie is ook Hidden uitgebracht in een gemengde Welsh-Engelstalige en een volledig Welshe versie. Wat mij betreft is de originele Welsh-Engelse versie van beide series degene die je moet bekijken. In Wales spreekt men Engels en Welsh, je hoort beide talen door elkaar op straat. Maar hoe noordelijker je komt, hoe meer Welsh je hoort. Het Noord-Westen, het gebied van Anglesey en Snowdonia, waar Hidden zich afspeelt, is echt het bolwerk van het Welsh.

Anglesey is een eiland, verbonden met de rest van Wales via een aantal bruggen over de Straat van Menai, een zeestraat tussen Bangor in het noordoosten en Caernarfon in het zuidwesten. Een stad als Bangor heeft slechts 19.000 inwoners, maar voelt aan als een wereldstad vergeleken met het omliggende land. Caernarfon is misschien bekender vanwege het enorme kasteel, maar ook deze stad heeft nog geen 10.000 inwoners.

Dit deel van Wales is vrij dunbevolkt en als je er rondrijdt dan valt al snel op hoe ver men uit elkaar woont. Stenen boerderijtjes staan doorgaans kilometers verwijderd van hun buren. Het is niet vreemd als je slechts af en toe een tegenligger ziet. Met mooi weer is dit een grote verzameling van prachtige vergezichten over glooiende velden met stenen muurtjes en groepjes bomen. Met regen, geen zeldzaamheid in Wales, kan het er grauw en troosteloos uitzien.

Dit is de omgeving waar Hidden zich afspeelt. De mensen in deze serie zijn gewone mensen, mooi en lelijk, aardig en nors, en alles er tussenin. De typische Welshe tongval van het Engels is direct herkenbaar en de meeste kijkers zullen van het Welsh dat regelmatig wordt gesproken geen woord verstaan. Toch geeft dit de serie de perfecte sfeer. Het eerste seizoen van Hidden bestaat uit acht delen. In 2018 is de serie in verschillende versies uitgezonden op S4C (televisiekanaal in Wales), BBC One Wales en BBC Four. Momenteel zend Canvas de serie uit, met twee delen tegelijk.

Inspecteur DI Cadi John (Sian Reese-Williams, Hinterland) is een ervaren rechercheur bij de North Wales Police Department. Het hierboven beschreven gebied is haar werkterrein. Wanneer zij met haar partner, DS Owen Vaughan (Sion Alun Davies), melding krijgt dat er een jonge vrouw dood is aangetroffen in een rivier, is dat de reden om een oude vermissingszaak opnieuw onder de loep te nemen. Al snel blijkt dat de vrouw mogelijk lange tijd ontvoerd is geweest. De jacht op de dader wordt geopend, maar dat lijkt al snel te stranden in doodlopende sporen. Totdat Cadi verband ziet met een cold case. Haar meerderen delen haar visie niet direct. En welke rol heeft Cadi’s vader, een gepensioneerde politieman, in die oude zaak gespeeld?

Craith gaat zeker over grondig politiewerk, en de problemen die men daarbij ondervindt. Toch is het misschien nog wel meer een dramaserie omdat het ook sterk de nadruk legt op het persoonlijk drama van alle betrokkenen, zowel de politie als de slachtoffers en hun familie. Ook de achtergrond van de dader wordt ruimschoots belicht in de loop van het seizoen.

Wat ik mooi vind is dat iedereen erg naturel acteert. De hoofdpersonen zijn allemaal driedimensionale karakters en dat geeft de serie veel diepte. Het zijn allemaal gewone mensen met (meestal) gewone problemen. Allemaal heel herkenbaar en het kostte mij geen moeite om mij in hun situaties te verplaatsen. Ook sijpelt de typische zachtaardigheid van de mensen in Wales door in het politieoptreden. Geen Amerikaanse toestanden met pistolen en verbaal geweld, maar geduldig en subtiel optreden, rekening houdend met het besef dat wat verdacht gedrag lijkt, niet altijd crimineel gedrag hoeft te zijn.

Seizoen twee heeft nog geen groen licht gekregen, maar dat lijkt haast een formaliteit, met de huidige populariteit van de Welsh series - Hinterland (Y Gwyll) en Keeping Faith (Un bore Mercher) - in gedachten. Seizoen 1 van Hidden (Craith) krijgt van mij in ieder geval een dikke voldoende: een 8.5!

Hidden (2018)
© S4/C
Volg Hidden (2018)