8
Hessel Hoekstra geeft "Daredevil - Seizoen 3" een 8.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 5 november 2018.
8
0

Daredevil - Seizoen 3

Zullen we even vergeten dat Daredevil een tweede seizoen had? Na een fenomenaal eerste seizoen viel ronde twee toch een beetje tegen. Ook zijn avontuurtje in The Defenders was niet bepaald een hoogstandje. Maar in het derde seizoen, dat gebaseerd is op de comics-verhaallijn Born Again, zijn zowel het personage als de serie Daredevil (Charlie Cox) ironisch genoeg weer herboren.

Na The Defenders leek het einde verhaal voor de duivel van Hell’s Kitchen. Niets bleek minder waar toen hij zwaargewond onder het puin vandaan kwam. Gedesillusioneerd hangt hij zijn rode pak aan de spreekwoordelijke wilgen, maar moet al gauw weer in actie komen wanneer zijn oude tegenstander Wilson Fisk een manier heeft gevonden om de stad voor zich te winnen.

In seizoen twee werd de afwezigheid van Fisk flink gevoeld. The Punisher was een gave tegenstander voor Daredevil, maar zijn rol was vrij beperkt en The Hand was gewoon saai. Nu Fisk weer in beeld is, verandert die situatie. Vincent D’Onofrio weet weer een vlekkeloze performance aan een driedimensionale schurk te geven, die ook maar gewoon een mens blijkt te zijn. Een mens met kwade intenties die geweld niet schuwt. Maar ook een mens met angsten, dromen en verlangens.

Naast Fisk bewijst Poindexter zich ook als geloofwaardige schurk

Naast Fisk krijgt Matt Murdock nog te maken met een tweede tegenstander; de instabiele FBI-agent Benjamin ‘Dex’ Poindexter (Wilson Bethel, Hart of Dixie), die zich zal ontpoppen tot een iconische Daredevil-tegenstander uit de comics. Dex is een schurk van het kaliber Punisher. Hij is een soort spiegel voor Daredevil en reflecteert daarmee op de acties van Daredevil. Dat en de sterke performance van Wilson Bethel zorgen ervoor dat Dex een zeer geslaagd karakter vormt die echt wat toevoegt. Daarnaast kruist zijn verhaallijn op de juiste punten met die van Murdock en Fisk.

Ook de overige personages zijn weer top. Nieuwe karakters als Sister Maggie (Joanna Whalley, The Borgias), een non die in het klooster werkt waar Matt van zijn verwondingen geneest en de FBI-agent Ray Nadeem (Jay Ali, The Fosters), die een deal sluit met Fisk, voegen daadwerkelijk wat toe. Ze helpen niet alleen om het verhaal van de hoofdpersonen voort te drijven, maar ze stellen zelf ook wat voor. Helaas raken de verhaallijnen van Matts oude zakenpartners Foggy (Elden Henson) en Karen (Deborah Ann Woll) wat ondergesneeuwd en dat is jammer, want in de eerdere seizoenen was het dit gouden trio dat de serie droeg en die dynamiek mist nu wel een beetje.

Waar Daredevil drie jaar geleden misschien het meest opzienbarend in was, was de gevechtschoreografie. Prachtig gefilmde scènes met lange shots waarin Daredevil criminelen in elkaar timmerde en tegelijkertijd zelf ook een flink pak rammel kreeg. Voor liefhebbers van de zogenoemde ‘long takes’ was het smullen, met als meest prominente voorbeeld de bekende hallway scene uit de tweede aflevering. Ook in seizoen drie zijn er weer tal van zulke prachtige scènes, met als hoogtepunt aflevering vier. In de desbetreffende aflevering infiltreert Daredevil in een gevangenis om informatie over Fisk te krijgen. Wat volgt is een elf minuten durende scène waarin Matt gevangenen en bewakers van zich af moet slaan, terwijl hij een deal sluit met een criminele bende. Actie en dialoog wisselen elkaar af en gaan naadloos in elkaar over. En dat zonder dat de camera een keer stopt met draaien. Chapeau!

Is het nog een verrassing om te benoemen dat dertien afleveringen te lang is?

Is het een verrassing dat dit seizoen eigenlijk te lang is? Absoluut niet. Het is een bekend probleem bij eigenlijk elke Marvel/Netflix-serie; er is gewoon te weinig verhaal om dertien afleveringen mee te vullen. Halverwege het seizoen kakt de serie een beetje in en dat is jammer. Wat wel weer scheelt is dat de afleveringen iets korter zijn, waardoor de afleveringen minder erg inkakken dan bij het afgelopen seizoen van Luke Cage.

Al met al is Daredevil in zijn derde seizoen weer herboren. Wilson Fisk maakt een glorieuze terugkeer en geeft weer voldoende materiaal voor een interessante verhaallijn. De acteurs zijn weer sterk, de sfeer is weer heerlijk grimmig en de actie is weer snoeihard. Perfect is het niet, maar ik kan wat schoonheidsfoutjes best vergeven. Met het annuleren van Luke Cage en Iron Fist is er een kans dat ook Daredevil het veld moet ruimen na dit seizoen. Ik hoop van harte dat dat niet zo is, want hier wil ik meer van zien.
Volg Marvel's Daredevil
A New Napkin
A New Napkin